Co to jest CPA (cost per action)?
Na skróty
Wydatki marketingowe online można rozliczać w różny sposób. Czasami będziesz płacić za wyświetlenia Twoich reklam w sieci, czasami za kliknięcia reklam w Google, czy na Facebooku. Ale są też sytuacje, w których zależy Ci, aby klient podjął określone działanie. Wtedy do gry wkracza model CPA, czyli cost per action – opłata za podjęcie działania. Przyjrzyjmy się nieco bliżej tej formie rozliczenia.
Cała idea performance marketingu jest bardzo prosta – płacisz za rezultat. W ten sposób za swoje usługi marketingowe rozliczają się na przykład dwaj giganci rynku online – Google i Facebook. Najpopularniejsze modele rozliczeniowe to:
- CPC: cost per click (opłata za kliknięcie reklamy)
- CPM: cost per mille (opłata za 1000 wyświetleń reklamy, np. bannerowej)
- CPV: cost per vier (opłata za wyświetlenie, np. filmu na YouTube)
- CPS: cost per sale (opłata za sprzedaż, model popularny w e-commerce)
Jak widzisz, modele te zależą przede wszystkim od medium, z którego korzystasz i od oczekiwanego rezultatu. Jeśli np. zależy Ci, aby jak najwięcej klientów kliknęło Twoją reklamę w Google Ads, automatycznie decydujesz się na model CPC, ponieważ żaden inny się w tym wypadku nie sprawdzi. Nieco inaczej wygląda sytuacja, w której zależy Ci, aby klienci podjęli inny rodzaj działania. I właśnie po to powstał model CPA.
CPA – definicja
CPA oznacza z angielskiego cost per action. To niestandardowy model rozliczeniowy, bowiem może obejmować cały szereg różnych czynności, które podejmują Twoi klienci lub użytkownicy. Działania rozliczane w modelu CPA to na przykład:
- pobranie e-booka,
- zapis do newslettera,
- wypełnienie formularza zgłoszeniowego,
- złożenie rezerwacji,
- wysłanie zapytania lub ankiety satysfakcji.
CPA: Marketing
Z uwagi na swoją elastyczną naturę, model CPA jest bardzo popularny w marketingu. Jest szczególnie chętnie wykorzystywany we wspomnianym już performance marketingu. Można go zastosować w wielu wypadkach i jest prosty do policzenia. A skoro już o tym mowa, w jaki sposób można wyliczyć koszt kampanii w modelu CPA?
Wykorzystaj w tym celu ten prosty wzór:
Jeśli zatem przeprowadziłeś kampanię promocyjną swojego nowego e-booka, wydałeś na nią 10 000 PLN i 360 osób go pobrało, koszt CPA będzie wynosić 27,78 PLN.
W tym miejscu warto też wyjaśnić, że nieco inaczej określenie CPA rozumie Google i Facebook. W przypadku Google CPA oznacza po prostu konwersję, czyli osiągnięcie ostatecznego celu reklamy. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. A co z Facebookiem? W ich Business Help Center możemy przeczytać, że CPA „pozwala płacić tylko za działania, które ludzie podejmują w związku z Twoją reklamą.” Czyli sposób zrozumienia tego sposobu rozliczenia jest bardzo zbliżony.
CPA: Zarabianie
Na koniec wyjaśnijmy, jaki jest związek modelu CPA z zarobkami Twojej firmy. Jedyna możliwa odpowiedź brzmi, pośredni. W CPA rzadko chodzi bezpośrednio o sprzedaż. Oczywiście docelowo właśnie na tym Ci zależy (masz nadzieję, że po lekturze Twojego e-booka ktoś zostanie Twoim klientem, albo że osoba, która złożyła rezerwację, przyjdzie na umówiony zabieg itp.), ale sam model nie opiera się na tym, ile zarobisz. Skupia się na tym, jakie działania podejmą Twoi klienci. Oczywiście część z nich doprowadzi w końcu do sprzedaży, ale nie wszystkie. Dlatego należy podchodzić do modelu CPA z pewną dozą ostrożności i nie oczekiwać, że rozliczane w ten sposób kampanie bezpośrednio przełożą się na większą sprzedaż w krótkim czasie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat modelu CPA i zobaczyć, jak mógłby on sprawdzić się w Twoim przypadku – zapraszamy do kontaktu z zespołem Semcore. Pomożemy Ci zaplanować i przeprowadzić kampanie, które pomogą Ci osiągnąć założone cele biznesowe i marketingowe.