A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Google SpamBrain

Google SpamBrain – jak dostosować strategię SEO do nowych algorytmów?

Od długiego czasu wyszukiwarka Google walczy ze spamem w wynikach wyszukiwania. Starania te miały miejsce nawet wtedy, gdy prawie nikt nie słyszał o dużych modelach językowych (ang. Large Language Model) oraz masowo generowanych treściach z wykorzystaniem Chat GPT. Zmodyfikowany algorytm Google SpamBrain został uruchomiony właśnie po to, aby ograniczyć widoczność spamowych witryn. 

Google Spambrain — co to jest?

Google Spambrain jest aktualizacją algorytmu Google. Jego celem jest ukaranie stron, które używają niedozwolonych technik link buildingu. Aktualizacja nie oznacza jednak, że link building przestał być użyteczny. Eksperci Google podkreślają bowiem, że odnośniki wewnętrzne i zewnętrzne dalej są istotne w budowaniu widoczności witryn. Zmianie uległ jednak ich wpływ na ranking. Główny element aktualizacji ukryty jest w jego nazwie. Roboty wyszukiwarki mogą bowiem uznać, że niektóre odnośniki są spamerskie.

Pierwsze konsekwencje dla stron internetowych po Spam Brain Update

Google Spambrain szybko dotknął witryny, które popełniły 3 najważniejsze błędy. Po pierwsze, ich witryny miały tak zwany thin content. Tłumacząc dosłownie na polski “cienką treść”. Po drugie, miały w swoim kodzie źródłowym kiepsko skonstruowane meta tagi. Po trzecie natomiast, stosowały keyword stuffing. A zatem nadmiernie wykorzystywały słowa kluczowe w treści. 

Google SpamBrain

Zdj. 1. Przykład keyword stuffingu

Źródło: https://contentwriters.com/blog/keyword-stuffing-avoid/

Wprowadzenie aktualizacji wpłynęło też na strony, które korzystają z contentu wygenerowanego z AI. Na samym początku Google obniżał wartość serwisów, które korzystają z tego typu tekstów. Po pewnym czasie twórcy wyszukiwarki zapowiedzieli jednak, że wysokiej jakości content będzie nagradzany — bez względu na to, czy został on stworzony od podstaw przez ludzi, czy z użyciem automatyzacji. 

Google Spambrain a profil linków

Spam Brain Update dotyczy jednak przede wszystkim profilu linków konkretnej strony internetowej. Oznacza to więc, że po aktualizacji mógł mieć miejsce 1 z 3 scenariuszy:

  • brak zmian,
  • spadek wartości odnośników oraz oznaczenie ich jako spam,
  • wzrost wartości linków.

System automatycznego spamu w Google działa bezustannie. Od czasu do czasu jest natomiast ulepszany, aby lepiej rozpoznawał spam. Jeżeli Twoja witryna ucierpi w czasie aktualizacji związanej ze spamem, to prawdopodobnie jest to efekt właśnie Google Spambrain. W 2025 roku ważne jest również, aby publikacje sponsorowane na zewnętrznych portalach były odpowiednio oznaczone. To wymóg zarówno Google, jak i polskich przepisów prawnych. 

Google SpamBrain

Zdj. 2. Przykład oznaczenia publikacji sponsorowanej

Źródło: https://kolniak24.eu/pl/639_artykuly-sponsorowane/27543_jak-wybrac-odpowiedniego-dewelopera–poradnik-dla-przyszlych-nabywcow.html

Jak dostosować stronę do Google Spambrain?

Jak warto więc postępować, aby dostosować witrynę do wymogów algorytmu, który zapobiega spamowi? Przede wszystkim:

  • buduj profil linków zbliżony do Twojej bezpośredniej konkurencji,
  • dbaj o indeksację już istniejących linków,
  • kupuj odnośniki wyłącznie ze znanych oraz poważanych serwisów,
  • testuj portale, z których Twoja firma chce pozyskać linki,
  • unikaj linków ze stron internetowych, które są uważane za spamowe.

Dbaj też o naprawę zepsutych odnośników i weryfikuj już istniejące pod kątem błędów. Dobrą opcją może być optymalizacja tekstów kotwic. Sprawdzenie anchor tekstów pozwala również na uniknięcie kanibalizacji treści. 

Ważne jest też wykorzystanie HARO link buildingu. To strategia pozyskiwania linków, która pozwala na współpracy z dziennikarzami oraz twórcami treści. Właściciele witryn mogą odpowiadać na zapytania od reporterów, którzy poszukują ekspertów w różnych dziedzinach do swoich artykułów. 

Specjaliści SEO z agencji marketingowej mogą mocno wesprzeć Cię, jeśli zależy Ci na dostosowaniu do wymogów algorytmów Google. Także tych związanych ze zwalczaniem spamerskich treści.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!