Czym jest zjawisko link rot?
Na skróty
Jak dobrze wiesz, linkowanie to proces budowania „siatki” połączeń między różnymi stronami internetowymi, który zwiększa zaufanie do strony, poprawia ruch i korzystnie przekłada się na SEO. Zdarza się, że „siatka” ta jest z czasem zrywana, pozostawiając w sieci wyłącznie pozostałości, pojedyncze nitki nie prowadzące do żadnych treści. Z taką sytuacją powiązane jest niekorzystne zjawisko link rot. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Zjawisko link rot jest widoczne dla użytkowników z zewnątrz. Objawia się brakiem dostępu do linkowanej strony
Źródło: https://pxhere.com/en/photo/1636749
Link rot występuje w sieci coraz częściej. Zjawisko to dotyczy małych blogów internetowych, ale też dużych, aktywnych portali, gdzie codziennie nad kwestią „higieny” w linkowaniu pracuje sztab ludzi. Ostatecznie ten niekorzystny proces wpływa w znaczny sposób na walory użytkowe witryny, ale nie tylko.
Co to jest link rot?
Dlaczego link rot to tak niekorzystne z punktu widzenia SEO i UX zjawisko? Ponieważ link rot to postępujące zanikanie linków, które nie prowadzą już do pierwotnie zamierzonych zasobów. Według definicji tego zjawiska, link rot to długotrwały proces, w którym umieszczone na linki stronie nie prowadzą już do aktywnej witryny lub prowadzą do zupełnie innych, niezwiązanych z witryną zasobów.
Link, który nie jest już aktywny może prowadzić np. do błędu 404 (klient przeglądarki internetowej nie może znaleźć określonej podstrony lub określonego pliku, znany jest też jako błąd „not found”). Zdarza się także, że link, który prowadził pierwotnie do strony motoryzacyjnej, dziś prowadzi do witryny związanej z hobby i stylem życia. W ten sposób znacznie obniża się trafność linków.
Jak powstaje zjawisko link rot? Co na nie wpływa?
- Zmiana w strukturze witryny internetowej, np. aktualizacja adresu URL.
- Usunięcie, przeniesienie lub sprzedaż domeny internetowej.
- Wygaśnięcie witryny poprzez brak odnowienia u dostawcy.
- Zmiana polityki prywatności względem uprawnień i dostępu do informacji.
Zdj 2. Przykładowe przyczyny występowania zjawiska link rot
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/6/6f/Broken-Links.png
W jaki sposób zjawisko link rot wpływa na SEO?
Zjawisko link rot, co jasne, obniża współczesne wskaźniki optymalizacji tekstu, co może wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron wymaga stosowania aktywnych i dobrze dopasowanych do kontekstu linków. Jeżeli te są nieaktywne lub wiążą dwie, zupełnie niepowiązane ze sobą tematycznie witryny, algorytmy Google mogą obniżyć wartość witryny, co przełoży się na jej pozycję.
To w skrócie. W praktyce wyłącznie duża liczba linków nieaktywnych obniża ranking strony w wyszukiwarce internetowej. Google zdaje sobie sprawę, że zjawiska nie da się w pełni uniknąć, ale znaczna liczba takich linków jest już czerwoną lampką dla robotów indeksujących.
Na co jeszcze – poza pozycjonowaniem – wpływa link rot?
- Zmniejszenie liczby użytkowników strony internetowej.
- Pogorszenie współczynnika konwersji i zaufania do witryny.
- Obniżenie wartości budowanego wcześniej profilu linkowego.
Jak sobie radzić z link rot? Na co zwracać uwagę?
Pamiętaj, że link rot to zjawisko naturalne. Związane jest z procesem starzenia się struktur internetowych i postępujących tam zmian. Nie da się wyeliminować tego zjawiska odgórnie, kontrolując zasoby w Internecie „całościowo” Ważne jest jednak, aby minimalizować zakres link rot, aktywnie monitorując stan linków na własnej stronie internetowej. Jak radzić sobie z link rot?
- Regularne i dokładne przeglądanie strony internetowej pod kątem umieszczonych linków.
- Analizowanie raportu użytkowników i informacji zwrotnych o działaniu linków.
- Używanie narzędzi do monitorowania linków takich jak np. Google Search Console i Ahrefs.
Po wykryciu nieprawidłowych linków należy powinieneś poprowadzić je do aktualnych zasobów, zastosować przekierowanie 301 (stałe przekierowanie do nowych treści) lub po prostu usunąć odnośnik.
Przegląd należy robić regularnie, kilka razy w roku. Im szybciej zdecydujesz się zareagować i usuniesz lub zmodyfikujesz swoje linki na stronie, tym większa szansa, że w żadnym stopniu nie wpłyną one na walory użytkowe Twojej strony i kwestie pozycjonowania. Pamiętaj, że podczas kontroli należy analizować nie tylko linki zewnętrzne, ale także wewnętrzne.