A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Mapa empatii

Czym jest mapa empatii w UX? Przykłady

Jeżeli chcesz poprawić sprzedaż swoich produktów lub usług, nie możesz wyłącznie skupić się na własnych potrzebach i posiadanej ofercie. Firmy, które nie analizują rynku i podejmują decyzje np. w oparciu o własne odczucia lub wyłączne na podstawie czynników cenowych – nie osiągną sukcesu. Istotne jest bowiem poznanie potrzeb własnych klientów. Pomoże w tym mapa empatii, którą można wykorzystać w UX. Co warto wiedzieć na ten temat?

Mapa empatii

Zdj 1. Empatia jest istotnym elementem marketingu. Warto o tym pamiętać!

Źródło: https://pxhere.com/pl/photo/1439803

Wydaje się, że o UX napisano już wszystko. User Experience stanowi podstawę działań marketingowych w każdej branży, dla firm o zróżnicowanym zasięgu działania. To wrażenia, których doświadcza użytkownik, w czasie korzystania z oferty danej marki, już od pierwszego momentu wejścia w interakcję z marką. Klient – np. tuż po otwarciu strony internetowej – powinien widzieć, że jego potrzeby są uwzględniane przez firmę. To, dlatego mapa empatii jest tak istotna w UX.

Co to jest mapa empatii?

Zanim wytłumaczymy, czym tak naprawdę jest mapa empatii, musisz wiedzieć co oznacza pojęcie procesu design thinking. To marketingowy system planowania działań, który odnosi się do procesów poznawczych, strategicznych i praktycznych. Stanowi jeden z filarów przygotowania spójnej i skutecznej strategii marketingowej. Jego bazą jest właśnie mapa empatii.

Mapa empatii to narzędzie, które umożliwia zrozumienie potrzeb klienta. Wykorzystywana jest właśnie w procesie design thining. Dzięki mapie empatii szybciej przeanalizujesz i faktycznie poznasz uczucia, potrzeby, motywacje i perspektywy innych osób (w Twoim przypadku odbiorców usług). 

Dopiero poznając faktyczne potrzeby i motywacje, możesz zaprojektować ich rozwiązanie i wiedzieć, jak zaspokoić wszystkie elementy zachęcające odbiorcę do działania. Lepsze zrozumienie emocji, myśli i działań danej osoby sprawia też, że Twoja marka staje się bliższa ludzi, co pozytywnie przekłada się na jej wizerunek.

Mapa empatii

Zdj 2. Przykład mapy empatii w marketingu

Źródło: https://live.staticflickr.com/7124/7657046528_f0645c45b5.jpg 

Mapa empatii w UX – co warto wiedzieć?

Jak wykonać mapę empatii? To graficzna analiza potrzeb, którą należy wykonać w oparciu o kilka istotnych kroków.

  1. Określ cel i grupę docelową tworzonej mapy empatii.
  2. Zbierz swój zespół. Wspólnie pomyślcie, o czym myśli klient, co czuje, co słyszy, co mówi i co robi? Wymieńcie bolączki, obawy i frustracje klienta, a także jego pragnienia i potrzeby.
  3. W ramach budowania mapy empatii możesz posiłkować się badaniami wewnętrznymi na grupie klientów.
  4. Przeanalizuj zebrane dane i wyciągnij wnioski, nakładając je na diagram mapy empatii. 

Tworzenie mapy empatii jest istotnym elementem działań UX (w oparciu o zasady human centered design, czyli projektowania z myślą o człowieku). Dzięki odpowiedzi na pytania dotyczące potrzeb użytkownika łatwiej jest np. opracować stronę internetową zgodną z jego oczekiwaniami, czy formę reklamy, która faktycznie do niego dotrze.

Mapa empatii w UX – przykład zastosowania

Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w zastosowaniu mapy empatii w UX, musisz przyjąć zasadę złotego środka. Wypełnienie równomierne każdego pola mapy sprawia, że nie będzie ona przeładowana informacjami, a analiza danych będzie sporządzona prawidłowo. Skuteczna mapa empatii użyteczna w UX nie może być więc przeładowana danymi, ale też zbyt uboga.

Jakie są przykłady zastosowania mapy empatii w UX? Dzięki niej możesz sprawdzić czego unikać podczas wdrażania systemu sprzedaży, jakiego kierunku nie obierać z myślą o swoich klientach, albo który asortyment należy rozszerzyć lub ograniczyć. Zrozumienie potrzeb użytkownika to podstawa nowoczesnego marketingu.

Empatyczne podejście do klienta szybko zaprocentuje skuteczną sprzedażą. Narzędzia takie jak mapa empatii pozwalają z kolei wejść w buty odbiorcy Twoich usług i produktów, poznając w pełni motywację grupy docelowej. Pamiętaj, aby mapę empatii wykonywać krytycznie, zapominając, że jesteś właścicielem lub pracownikiem danego przedsiębiorstwa. Tylko w ten sposób możesz liczyć na sukces.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!