Czym jest Meta Robots?
Na skróty
SEO to sztuka kontrolowania sposobu, w jaki Twoja witryna łączy się z wyszukiwarkami. Zwykle oznacza to uzyskanie jak największej ekspozycji, ale może się zdarzyć, że zechcesz wykluczyć stronę z wyników wyszukiwania lub ograniczyć sposób, w jaki korzystają z niej wyszukiwarki. W tym wypadku idealnym narzędziem jest sięgnięcie po metatagi i funkcję Meta Robots.
Co to jest metatag Robots i jak to działa?
W przypadku wszelkiego rodzaju prac SEO metatagi są często jednymi z najbardziej przydatnych narzędzi w Twoim zestawie narzędzi. Jeden tag, znany jako metatag robots, umożliwia bezpośrednie przekazywanie specjalnych instrukcji wyszukiwarkom — instrukcji, które mogą zmienić sposób (lub czy) wyświetlanie Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Daje to wyższy poziom szczegółowej kontroli nad tym, jak i czy Twoje treści pojawiają się w Google, Bing i innych wyszukiwarkach.
Metatagi to wiersze kodu HTML na stronie internetowej, które nie wpływają na wygląd strony dla odwiedzających, ale zawierają dodatkowe informacje — „meta” danych — które mogą być przydatne dla wyszukiwarek lub programistów. Metatag robots to tag zaprojektowany do bezpośredniego komunikowania się z programami wyszukiwarek („robotami”) podczas indeksowania Twojej strony internetowej. Wyszukiwarki nieustannie przeszukują Internet w poszukiwaniu nowych lub zaktualizowanych treści, dzięki czemu ich wyniki wyszukiwania są aktualne i dokładne. Większość wyszukiwarek odczyta tag robotów witryny i przestrzega wszelkich zawartych w nim specjalnych instrukcji.
Meta Robots kontra Robots.txt
Zanim zagłębimy się w temat, ważne jest, aby zrozumieć pewne terminy. W świecie web designu i SEO spotkasz się również z terminem robots.txt lub „plik tekstowy robots”. Chociaż nazwy są podobne, metatag robots różni się od pliku robots.txt. Oba służą podobnemu celowi informowania wyszukiwarek o specjalnej obsłudze, ale działają na różnych poziomach.
Robots.txt to plik wysokiego poziomu, który zawiera instrukcje dla całej witryny lub całego obszaru witryny. Na przykład plik robots.txt może informować wyszukiwarkę, aby nie indeksowała bloga Twojej firmy (nawiasem mówiąc, byłby to kiepski wybór dla SEO).
Metatag robots dotyczy tylko jednej konkretnej strony w Twojej witrynie. Na przykład może powiedzieć wyszukiwarkom, aby nie indeksowały wtorkowego wpisu na blogu. Tag robots zapewnia lepszy poziom kontroli niż plik robots.txt. W tym artykule omówimy tylko metatag, ponieważ jest on bardziej przydatny do celów pozycjonowania strony internetowej.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego
Dlaczego powinienem używać tego metatagu?
Zwykle nie musisz używać metatagu robots. Jeśli chcesz zmaksymalizować ruch w sieci i pozycję strony, ogólnie rzecz biorąc, powinieneś pozwolić wyszukiwarkom wykonywać swoją pracę bez przeszkód, ale mogą istnieć konkretne przypadki, w których sensowne jest odrzucenie ich lub ograniczenie ich możliwości. Na przykład:
- Ograniczona prywatność. Jeśli strona tak naprawdę nie jest przeznaczona dla ogółu społeczeństwa, Meta Robots zmniejszy szansę na znalezienie jej przez ludzi. Nie będzie niewidoczny — każdy, kto ma link, nadal będzie mógł go zobaczyć — ale będzie na uboczu.
- Strona nie jest gotowa dla publiczności. Załóżmy, że nowa funkcja witryny jest w wersji beta i chcesz, aby wielu pracowników lub wybranych klientów mogło ją wypróbować. Możesz uruchomić stronę i użyć metatagu robots, aby powstrzymać ruch związany z wyszukiwaniem, dopóki nie będzie gotowa. Tylko pamiętaj, aby zaktualizować swój tag, gdy chcesz rozpocząć wyświetlanie witryny!
- Linki spamerskie. Istnieje kilka szybszych sposobów na obniżenie wartości strony niż umieszczanie linków do witryn spamerskich. Jednak co, jeśli taka witryna naprawdę ma świetne zasoby, którymi chcesz się podzielić z odwiedzającymi? Metatag robots może informować wyszukiwarki, aby nie klikały linku, chroniąc pozycję Twojej strony.
- Ochrona obrazów. W przypadku większości firm najlepiej jest pozwolić, aby Twoje obrazy (ze znakiem wodnym, z przypisanymi atrybutami) rozprzestrzeniały się szeroko w Internecie. Jeśli chcesz wyróżnić zdjęcie, nie widząc go w innym miejscu, tag robots może powiedzieć Google, aby nie indeksował Twoich zdjęć.