Rich cards – czym są karty rozszerzone i jakie mają znaczenie w pozycjonowaniu?
Na skróty
Prezentacja wyników wyszukiwania zmienia się wraz z zapotrzebowaniem użytkowników i pomysłami Google. Firma chce, aby do userów trafiały treści o możliwie najwyższej jakości, dobrze zaprezentowane i o trafionej tematyce. Zaawansowaną treść prezentacji w wynikach wyszukiwania internetowego stanowią tzw. Google Rich Cards, znane jako karty rozszerzone. Co to takiego?
Zdj 1. W standardowej opcji po wpisaniu słowa kluczowego wyświetlają się wyniki tekstowe. Przy rich cards jest inaczej
Źródło: https://pixabay.com/photos/electronics-mobile-phone-screen-1868708/
Rich cards są znane praktycznie każdemu specjaliście od SEO, ponieważ stanowią podstawę efektywnej optymalizacji i są istotną częścią każdej strategii digital marketingu. Wpływają na poprawę atrakcyjności prezentowania treści, ale też zwiększają interaktywność reklam. Jak działają karty rozszerzone Google i co warto o nich wiedzieć?
Co to są rich cards, czyli karty rozszerzone?
Co to są karty rozszerzone, znane także jako rich cards? To dokładnie zdefiniowane bloki informacyjne. Pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, na samej górze wyświetlanych rezultatów lub w ich pobliżu.
Co różni je od standardowych rezultatów? Wyniki rozszerzone są bardziej interesujące z punktu widzenia użytkownika. Zawierają elementy interaktywne i graficzne. Przyciągają uwagę odbiorcy lepiej, niż sama treść. Stanowią dziś podstawę skutecznej promocji produktu lub usługi w Google, jeżeli inwestujemy w pozycjonowanie.
Jak działają karty rozszerzone Google?
Google Rich Cards mogą zawierać różnego rodzaju treści multimedialne i graficzne. To między innymi zdjęcia, oceny produktów, warianty cenowe, a także wideo. Dzięki temu prezentowane treści są bardziej atrakcyjne dla użytkownika.
Wdrożenie rich cards wymaga zastosowania określonej procedury wykorzystania danych strukturalnych i przekierowania ich na rzecz wyszukiwania SEO. W pełni zintegrowany kod z wytycznymi schema.org umożliwia wdrożenie kart rozszerzonych w wynikach wyszukiwania. Po zintegrowaniu zachodzą kolejne etapy procesu.
- Indeksowanie wszystkich danych przez wyszukiwarkę internetową, a następnie wybór danych, które pojawią się na kartach (dane wybiorą algorytmy Google).
- Dopasowanie kart pod kątem użytkownika. Treści są zmieniane w zależności od tego, czego konkretnie szuka użytkownik i jakie elementy mogą być dla niego atrakcyjne.
- Wdrożenie elementów interakcyjnych i zachęcających do kliknięcia (CTA – call to action). To zwroty, które poprawiają klikalność karty, a także elementy multimedialne, grafiki czy atrakcyjne opisy.
- Na koniec odbywa się proces optymalizacji karty. Im jest ona bardziej atrakcyjna, zachęcająca do kliknięcia i czytelna, tym wyżej w wyszukiwarce będzie zaprezentowana.
Zdj 2. Tak zmieniały się wyniki wyszukiwania w Google. Od tekstu, po multimedia
Źródło: https://developers.google.com/static/search/blog/images/import/128e44dec1ceb16824989f41542dd9f0.png
Jak Google Rich Cards wpływa na pozycjonowanie?
Google Rich Cards w znaczny sposób wpływa na pozycjonowanie stron, ponieważ poprawia atrakcyjność wyświetlanych treści i ich dopasowanie do potrzeb użytkownika. Jest niezwykle interesującym sposobem na prezentowanie szczególnie treści w sklepach internetowych, które mogą np. pokazać film z zastosowania produktu lub zdjęcia danego towaru. Zwracają na siebie uwagę odbiorców, a to z kolei nakręca wyniki wyszukiwania w Google.
Co jednak istotne, karty rozszerzone pokazują się wyłącznie w wynikach mobilnych. To może ograniczać dostęp dla niektórych (np. starszych) grup docelowych. Mimo to, rich cards mają wiele zalet (nie tylko SEO).
Jakie jeszcze korzyści generują karty rozszerzone?
- Wysoki CTR – atrakcyjność nie tylko zwraca uwagę odbiorcy, ale też zachęca do klikania. To zwiększa szansę na wyższy współczynnik konwersji.
- Zaangażowanie użytkownika – CTR to nie wszystko. Dzięki temu, że treści w Google są atrakcyjne, użytkownik będzie uważniej eksplorował stronę internetową.
- Dopasowanie do potrzeb użytkownika – treści pokazywane są w taki sposób, aby trafiły w gust i potrzeby użytkownika. Daje to większe możliwości niż klasyczna prezentacja treści w Google.
Należy koniecznie pamiętać, że wszystkie treści w przypadku rich cards muszą być wykonane w taki sposób, aby podobały się użytkownikowi. Nie ma bowiem pewności, jakie informacje zostaną zaprezentowane przez algorytmy Google.