A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Segmentacja demograficzna

Segmentacja demograficzna – co to jest?

Podział klientów ze względu na różnego rodzaju czynniki umożliwia skuteczną kontrolę grupy docelowej i realizację działań marketingowych. Umożliwia m.in. prawidłową komunikację z klientami, dostosowanie przekazów reklamowych i podjęcie kroków na konkretnych kanałach (np. w mediach społecznościowych). Jednym ze sposobów na segmentację jest segmentacja demograficzna. Co warto wiedzieć na jej temat?

Segmentacja demograficzna

Zdj 1. Demografia to jeden z najbardziej istotnych elementów działań segmentacji rynku

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/company-social-network-community-3502288/

Segmentacja rynku stanowi niewyobrażalnie skuteczną oręż w trakcie pracy marketingowca. Pozwala podzielić dużą grupę docelową na mniejsze podgrupy, według różnych zmiennych takich jak zainteresowanie, styl życia, dochody czy właśnie czynniki demograficzne. Segmentacja klientów ze względu na demografię jest jednym z najważniejszym elementów całościowego procesu segmentacyjnego w marketingu.

Czym jest segmentacja demograficzna rynku?

Segmentacja demograficzna jest jedna z metod segmentacji rynku. Polega na podziale grup odbiorców według ich cech demograficznych. Pozwala dopasować konkretne usługi, produkty lub cechy marki pod kątem podstawowych cech podziału społecznego. Jakie są elementy segmentacji demograficznej?

  • Wiek.
  • Płeć.
  • Dochód.
  • Wykształcenie.
  • Miejsce zamieszkania.
  • Status zawodowy.

Powyższe dane umożliwiają modyfikację samych cech produktu, ale też działań marketingowych. Uwzględniając wiek odbiorcy możesz dopasować do niego język. Dochód umożliwia weryfikację ceny towaru. Z kolei analiza miejsca zamieszkania odbiorców pozwala na zmianę sposobu dostarczenia produktów lub np. może być czynnikiem nobilitującym do otwarcia nowych punktów stacjonarnych w miejscu istotnego zainteresowania.

W jaki sposób przeprowadzić segmentację demograficzną?

Demograficzna segmentacja rynku opiera się na procesie działań, które zmierzają do wykonania kompleksowego raportu dotyczącego podziału odbiorców na czynniki demograficzne. Pierwszym etapem pracy jest analiza rynkowa, która umożliwia identyfikację cech odbiorców. Skąd wziąć dane do takiej analizy? Pomocne mogą być ogólne raporty dostępne w sieci, własne dane (np. z Google Analytics) lub badanie polegające na przeprowadzeniu ankiety wśród klientów (w formie mailingu).

Całościowe wyniki badań dzieli się później na konkretne segmenty, przyporządkowując do nich kolejnych odbiorców produktów lub usług marki. Kolejny etap polega na dopasowaniu segmentów do charakteru prowadzonej działalności, zakresu pracy, potencjału rynkowego i poziomu konkurencyjności. Dzięki temu możesz ocenić, który sektor przyniesie potencjalnie największe korzyści pod kątem sprzedaży.

Po wszystkim przyjdzie czas na dokonanie kompleksowej analizy badań i segmentacji, wyciągnięcie wniosków i wdrożenie produktów, usług, działań marketingowych lub innych elementów, które mogą poprawić wyniki sprzedażowe i rozpoznawalność marki. W ten sposób zwiększa się szansa na realizację celów biznesowych marki. W przypadku, gdy segmenty nie są dopasowane do charakterystyki marki i „rozmijają się” z jej oczekiwaniami, możesz zmienić plany i np. skupić się na innej grupie odbiorców lub wprowadzić zmiany w działaniach marki.

Podczas segmentacji należy sięgać po różnego rodzaju narzędzia i możliwości. Wśród nich są m.in. ankiety i badania, programy analityczne (takie jak np. Google Analytics), bazy danych klientów, statystyki demograficzne, analizy i raporty urzędów statystycznych. Pozwalają one na skompletowanie informacji o potencjalnych odbiorcach marki. 

Segmentacja demograficzna

Zdj 2. Korzystaj z danych analitycznych, które dostępne są np. w programach online

Źródło: https://pixabay.com/vectors/accountant-counting-calculation-1794122/ 

Kiedy warto sięgnąć po segmentację demograficzną?

Po segmentację demograficzną rynku warto sięgnąć, jeżeli chcesz określić potrzeby klientów i dopasować do nich produkt. To istotny element wdrożenia nowej strategii marketingowej, ułatwiający dotarcie z komunikatem promocyjnym do odbiorcy.

Segmentacja demograficzna sprawdzi się również w momencie wdrożenia całkowicie nowej marki na rynek oraz dopasowaniu języka, stylu przekazu, grafik i innych narzędzi w prowadzeniu działań marketingowych. Stosowanie segmentacji poprawia lojalność konsumenta, pozwala na utożsamienie się z marką i zmniejszenie dystansu między nim, a producentem jego ulubionych usług lub produktów.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!