Czym jest strategia pozycjonowania?
Na skróty
Pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle złożonym procesem. Wymaga ono posiadania odpowiedniej wiedzy, a także opracowania strategii, która będzie wdrażana konsekwentnie. W jej przypadku ważne jest, aby współgrała ona z ogólną strategią firmy oraz strategią marketingową. W związku z tym, zanim rozpocznie się opracowywanie strategii SEO, warto poznać działania, które będą pomocne w jej stworzeniu, wdrożeniu oraz monitorowaniu efektów
Co to jest strategia pozycjonowania?
Strategią pozycjonowania można nazwać szereg działań, które właściciel witryny internetowej ma zamiar podjąć w celu zwiększenia jej odwiedzin przez użytkowników. Dzięki wdrożeniu skutecznej strategii pozycjonowania można zwiększyć ruchu na stronie, osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania pod konkretne słowa kluczowe, a w konsekwencji większe zainteresowanie potencjalnych klientów. Odpowiadając zatem na pytanie – co to jest strategia pozycjonowania? – można śmiało powiedzieć, że jest to plan, który w dłuższej perspektywie czasu ma przynieść firmie większe przychody, a co za tym idzie zwiększyć wartość przedsiębiorstwa. Elementami składowymi każdej strategii pozycjonowania są: frazy kluczowe, link building, a także optymalizacja witryny. Wyżej wymienione mają w konsekwencji przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Strategia pozycjonowania nie jest czymś, co może uskutecznić każdy właściciel strony internetowej. Najlepiej jest skorzystać z pomocy ekspertów, którzy doskonale wiedzą o tym, jakie aspekty SEO są najistotniejsze. Bez wiedzy, doświadczenia i umiejętności strategia SEO zawsze będzie niekompletna. Błędy na etapie tworzenia strategii przekładać się będą na wszystkie kolejne kwestie. Przede wszystkim na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Jaka strategia SEO? – planowanie
Odpowiadając sobie na pytanie jaka strategia SEO najlepiej sprawdzi się w przypadku danej firmy, w pierwszej kolejności należy przeanalizować jej potrzeby biznesowe. Mowa tu przede wszystkim o tym, jaki cel chce osiągnąć dana firma. Kolejnym ważnym krokiem jest analiza konkurencji. Głównie chodzi o zweryfikowanie jej działań. Następnie należy określić grupę odbiorców, do których firma chce dotrzeć ze swoją ofertą. Podczas opracowywania strategii pozycjonowania powinno się stworzyć listę wyrażeń, czyli słów kluczowych, po wpisaniu których strona będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Nie wolno dobierać fraz tylko ze względu na popularność. To częsty błąd. Załóżmy, że masz sklep z butami, widzisz, że często wyszukuje się frazę “buty na wysokim obcasie”. Jeśli będziesz pozycjonować pod to hasło swoją witrynę, ale w ofercie masz tylko buty na płaskiej podeszwie, to użytkownicy będą zawiedzeni. Nie wzrośnie konwersja, tylko współczynnik odrzuceń. Zadbaj o precyzję strategii SEO, bez tego łatwo o błędy. Niezwykle istotna jest również optymalizacja strony oraz publikowanych na jej łamach treści. Należy zoptymalizować je zgodnie z zasadami SEO, co pozwoli na zwiększenie ilości odwiedzin w witrynie. Kiedy powyższe czynności zostaną już wykonane, przychodzi czas na link building. Mowa tu o wartościowych linkach do strony, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz wzmożony ruch w witrynie. Ostatnim etapem planowania strategii pozycjonowania dla danej witryny, jest określenie sposobu raportowania. W tym wypadku dobrym rozwiązaniem okaże się sformułowanie miarodajnych wskaźników, na podstawie których możliwe będzie określenie czy kampania odniosła sukces czy poniosła porażkę.
Rodzaje strategii SEO
W zależności od tego, jaka strategia SEO będzie realizowana przez daną firmę, takie narzędzia będą przez nią stosowane. W związku z faktem istnienia różnych strategii, osoby zajmujące się SEO będą zobowiązane wykorzystać inne narzędzia dla każdej z nich, a także w odmienny sposób realizować konkretne jej etapy.
Strategia sprzedażowa
Ten rodzaj strategii SEO jest ukierunkowany na zwiększenie sprzedaży produktów i usług danej firmy. Wybierając słowa kluczowe należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby odnosiły się one do branży w jakiej działa dana firma, do oferowanych przez nią produktów czy świadczonych usług. Co istotne, warto brać pod uwagę także te słowa kluczowe, których internauci używają w języku potocznym w przypadku danej grupy produktów czy usług. O sukcesie przedmiotowej strategii SEO niewątpliwie zadecydują właśnie słowa kluczowe, które powinny mieć jak największą wyszukiwalność przez potencjalnych klientów.
Strategia wizerunkowa
Bez względu na to, jaka strategia SEO zostanie wybrana przez daną firmę, każda powinna uwzględniać szczególną dbałość o jej wizerunek. Jest to ważne przede wszystkim dlatego, że dobra reputacja pozwoli na zdobycie lojalności i zaufania klienta względem marki, a to przełoży się na zwiększenie sprzedaży. Dlatego też podczas pozycjonowania witryny internetowej, dobrym rozwiązaniem będzie realizowanie celów strategii wizerunkowej. Najlepszym sposobem na wyżej wymienione jest publikowanie wartościowych artykułów oraz wpisów o firmie, a także o produktach lub usługach jakimi się trudni. Tego typu działanie nie należy do najtańszych, a jego efekty są widoczne po dłuższym czasie.
Jakie korzyści płyną z wdrożenia strategii pozycjonowania?
Dobrze opracowany i wdrożony plan pozycjonowania, bez względu na to jaka strategia SEO zostanie wybrana przez daną firmę, niesie ze sobą szereg korzyści. Po pierwsze można dzięki niemu osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co w konsekwencji przełoży się na dotarcie do dużego grona potencjalnych klientów. Strategia SEO pozwala także na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, jak i promowanie produktów i usług danej firmy na łamach Internetu. Jednymi słowy jest to świetny sposób na wyróżnienie swojej witryny oraz marki na tle konkurencji, której jak wiadomo nie brakuje. Koszty doskonałej strategii pozycjonowania oraz działań wdrażających zwrócą się po paru miesiącach!