Wysoki współczynnik odrzuceń – czym jest?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wiedzy i umiejętności wpływania na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak optymalizacja strony internetowej nie kończy się na sprawieniu, że witryna jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Należy obserwować działania osób, które wchodzą na daną stronę internetową. Źródłem niezwykle istotnych danych jest współczynnik odrzuceń – pozwala on weryfikować to, czy dana witryna jest interesująca dla odbiorców. Czym jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń to inaczej bounce rate. Pozwala zweryfikować to, jak wiele osób po wejściu na stronę internetową nie otwiera innych zakładek i zamyka witrynę. Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym gorzej. Oznacza to, że strona może mieć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie jest skonstruowana w taki sposób, żeby wzbudzać większe zainteresowanie. Badaniem przyczyn i rozwiązywaniem problemów tego typu zajmują się specjaliści UX. Warto zainwestować we współpracę z agencją, która nie tylko sprawi, że witryna będzie bardzo wysoko w wynikach wyszukiwarki Google, ale będzie także atrakcyjna. To pozwoli zwiększyć współczynnik konwersji i wpłynąć na zwiększenie zysków. Badanie współczynnika odrzuceń jest niezwykle istotne w branży ecommerce. Można go obserwować poprzez analizę danych w Google Analytics.
Może być wiele powodów sprawiających, że dana witryna internetowa nie zatrzymuje na dłużej odbiorców treści. Jedną z nich jest niedopasowanie strony do wymagań telefonów komórkowych. Użytkownicy smartfonów rezygnują z przebywania na stronach, które nie wyglądają odpowiednio i nie obsługuje się ich wygodnie. Niezwykle częstym powodem tego, że użytkownicy nie wchodzą na inne podstrony danej witryny internetowej jest brak intuicyjności. Jeśli struktura strony powoduje, że użytkownik witryny czuje się zagubiony, to nie pozostanie on na niej na dłużej. Wszystkie przekierowania powinny być też łatwe do dostrzeżenia, a menu strony musi być widoczne. Następną kwestią, która wpływa na współczynnik odrzuceń jest czas ładowania się strony internetowej. Jeśli dzieje się to zbyt długo, to wiele osób zrezygnuje z czekania na załadowanie się kolejnej podstrony. Czasem bywa też tak, że współczynnik odrzuceń jest wysoki nie dlatego, że użytkownicy rezygnują z odwiedzania innych podstron. Przyczyną może być błędne zamieszczenie kodu śledzenia.
Pierwszym krokiem powinna być weryfikacja poprawności kodu śledzącego. Następnie warto zweryfikować wygląd witryny oraz jej układu. Struktura i wygląd mają ogromne znaczenie. Jeśli strona internetowa jest nieestetyczna, to nikt nie zostanie na niej długo. Dlatego też należy zadbać o wyrazistość konkretnych elementów, a także intuicyjność. Kolejną niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie dobranie słów kluczowych do witryny internetowej. Jeśli wypozycjonujesz swoją stronę na popularne słowa kluczowe, które nie są powiązane z Twoją witryną, to możesz być pewien, że współczynnik odrzuceń będzie wysoki. Użytkownicy internetu wyszukują konkretnych słów kluczowych, ponieważ chcą znaleźć interesujące je treści, albo też produkty. Jeśli wejdą na stronę, która jest wypromowana na dane frazy, ale nie ma z nimi niczego wspólnego, to nie będą przeglądać innych podstron.
Współczynnik odrzuceń to bardzo ważny aspekt, aczkolwiek nie jest jedynym, który należy śledzić. Jeśli nie masz sklepi internetowego, a bloga, na którym publikujesz wpis jeden pod drugim, to współczynnik odrzuceń nie będzie dla Ciebie tak istotny. Odbiorcy mogą scrollować Twoją witrynę internetową i zapoznawać się z jej treścią bez konieczności zaglądania do innych witryn. Wtedy o wiele bardziej wartościowy będzie dla Ciebie czas, jaki czytelnicy spędzają na Twoim blogu. To, jakie współczynniki są ważne zależy od rodzaju Twojej strony internetowej i celów, które chcesz osiągnąć. Dlatego też najważniejszym wskaźnikiem będzie zawsze konwersja.
Niezwykle istotne jest to, aby obserwować współczynnik odrzuceń. Dzięki temu właściciel strony internetowej będzie wiedział to, jak wiele osób po wejściu na daną stronę od razu z niej wychodzi. Można temu zapobiec dbając o konkretne aspekty witryny internetowej. Należy skupić się na czasie ładowania witryny, dostosowania jej do telefonów komórkowych, odpowiednim wyglądzie witryny, atrakcyjną zawartość. Jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie witryny, ale także zmniejszyć współczynnik odrzuceń – odezwij się do nas.