Co to jest Crowdsourcing?
Na skróty
Popularność crowdsourcingu w niemal każdej branży systematycznie wzrasta. Komunikacja marki z odbiorcami przybiera charakter dwustronny – z tego względu społeczność odgrywa coraz większą rolę w kontekście działań marketingowy oraz rozwoju przedsiębiorstwa.
Crowdsourcing – definicja
Aby zrozumieć, co to crowdsourcing, należy podzielić ten termin na dwie części: „crowd” oraz „sourcing”. Pierwsze wyrażenie z języka angielskiego oznacza po prostu „tłum”. Drugie natomiast to „pozyskiwanie”. Pojęcie crowdsourcingu jest ściśle powiązanie z outsourcingiem, czyli przekazywaniem inicjatywy (zadań, funkcji, projektów) na zewnątrz. W przypadku crowdsourcingu to delegowanie zadań przez markę jest skierowane do odbiorców – potencjalnych i obecnych klientów. Takie zabieg przynosi szereg korzyści – przede wszystkim pozwala lepiej komunikować się ze społecznością, co w dobie digital marketingu umacnia więź i buduje wyższy poziom zaangażowania po stronie konsumenta.
Crowdsourcing – co to jest?
Co to jest crowdsourcing? Termin ten oznacza outsourcing aktywności marki do społeczności. W pewnym sensie, taki zabieg stanowi zaproszenie odbiorców do podejmowania konkretnego działania. Dzięki tej technice organizacja może lepiej zrozumieć potrzeby klientów, a sama staje się znacznie bardziej komunikatywna oraz „ludzka”. I choć odpowiadając na pytanie dotyczące tego, co to crowdsourcing, należy wspomnieć, że takie rozwiązanie jest zabiegiem marketingowym, wdrożenie inicjatywy o takim charakterze zapewnia lepsze zrozumienie na ścieżce marka-klient. Na rynku coraz częściej społeczność może spotkać się z takim zjawiskiem. Odpowiednio wdrożony crowdsourcing buduje viral, a to samo w sobie napędza określone działanie.
Crowdsourcing – czym jest w praktyce?
Przykładem crowdsourcingu są wszystkie działania podejmowane przez społeczność na zaproszenie marki. Taką inicjatywą jest na przykład projektowanie haseł reklamowych, tworzenie reklam, które następnie mogą być wykorzystane przez organizację lub nawet celowe promowanie konkretnej firmy w określony sposób. Crowdsourcing znajduje zastosowanie również w Polsce, nie tylko poza granicami kraju. Przykładem tego zjawiska jest Bank Millennium, który kilka lat temu zachęcał klientów do tworzenia materiałów wideo o aplikacji mobilnej, która trafiła na rynek. Content publikowany przez społeczność jest odbierany przez odbiorców wiarygodnie – jeżeli taki zabieg marketingowy zyska rozgłos, marka może spodziewać się viralowego efektu.
Efekty crowdsourcingu to przede wszystkim ograniczenie kosztów i czasu. Jeżeli pomysł jest ciekawy, społeczność zainteresuje się inicjatywą. Jedynym wymaganiem po strony marki jest przygotowanie odpowiednich zasobów, które umożliwią wdrożenie konkretnej inicjatywy – np. do promowania marki w sieci przydają się profile w mediach społecznościowych. Z drugiej jednak strony wiele przykładów crowdsourcingu, również w Polsce, pokazuje, że społeczność najchętniej podejmuje konkretną inicjatywą w przypadku, gdy odbiorca może liczyć na nagrodę za zrealizowane działanie.
Crowdsourcing – jak angażować konsumentów w świat marek?
Przykłady crowdsourcingu pokazują, że takie działanie jest skuteczne, o ile zostanie odpowiednio zaplanowane. W jaki sposób robią to marki? Należy skupić się na kilku podstawowych aspektach:
- plan – dokładnie zastanów się, jak będzie działać crowdsourcing. Kampania musi mieć jakiś cel, a do jego osiągnięcia należy zainicjować komunikację ze społecznością.
- atrakcyjność – crowdsourcing musi być atrakcyjny dla odbiorców. Wówczas społeczność chętnie podejmie określoną inicjatywę.
- korzyści – działania crowdsourcingowe powinny przynosić korzyści nie tylko marce, ale również klientom.
Czy warto zainteresować się crowdsourcingiem?
Przykłady crowdsourcingu w Polsce i na świecie pokazują, że taka strategia marketingowa pozwala markom rozwinąć skrzydła na rynku. Należy jednak pamiętać, że do wdrożenia tej techniki konieczne jest dysponowanie odpowiednim gronem klientów – to właśnie oni będą promować konkretną akcję, dodatkowo biorąc w niej udział.