Reklama prasowa — co to? Przykłady i rodzaje
Na skróty
Działania marketingowe opierają się przede wszystkim na szeroko pojętej reklamie, przybliżającej potencjalnym klientom usługę lub produkt. Jednym z takich działań jest doskonale znana wszystkim reklama prasowa. Co to jest reklama prasowa? Jakie są jej rodzaje i czym powinna się charakteryzować, żeby skutecznie przyciągać uwagę i spełniać konkretne funkcje informacyjne, zachęcające do zakupu?
Źródło: https://unsplash.com/photos/man-in-white-long-sleeve-shirt-holding-10-us-dollar-bill-aqTMs90bXQI
Co to jest reklama prasowa – jak można ją opisać?
Klasyczna forma reklamy — reklama prasowa — jest od bardzo dawna skutecznym sposobem sprzedaży w marketingu firmowym. W dobie mediów cyfrowych mogłoby się wydawać, że ten sposób reklamowania towarów i usług zszedł na dalszy plan, jednak tak nie jest. Reklama prasowa to wciąż popularne narzędzie, ponieważ ludzie wciąż mają do czynienia z gazetami drukowanymi w formie papierowej, a ich zaletą jest to, że umieszczone w nich treści nie znikną, kiedy przewróci się stronę i zawsze będzie można wrócić do nich, żeby przypomnieć sobie, czego dotyczyły.
Często reklamy te mają bardzo atrakcyjną wizualnie formę i nawet jeśli produkt niezbyt nas interesuje, to i tak spojrzymy na stronę. To czasem wystarczy — reklama spełni swoje zadanie, pozostając w świadomości oglądającej ją osoby.
Jak można opisać to, czym jest reklama prasowa? Reklama prasowa jest to środek przekazu o charakterze informacyjnym, wyrażony w formie słowa lub słowa i obrazu, najczęściej skierowanego do konkretnej grupy docelowej, czasem do ogółu. Reklama prasowa może być: tekstowa lub obrazowa — przy czym obraz jest połączony z krótkim, chwytliwym sloganem, oddziałującym na odbiorcę.
Z pewnością każdy choć raz zetknął się również z reklamą zapachową – kosmetyków, przypraw, ziół itp. Reklama może dotyczyć praktycznie każdego produktu: ubrań, artykułów spożywczych, kosmetyków, biżuterii, artykułów AGD, samochodów, książek, nieruchomości, usług, świadczonych przez specjalistów w różnych dziedzinach.
Reklamę można umieszczać w:
- prasie codziennej, czasopismach i magazynach;
- prasie regionalnej i ogólnokrajowej;
- prasie ogólnotematycznej i wyspecjalizowanej.
Wszystko zależy od tego, jaki chcemy osiągnąć efekt i do kogo reklamy są skierowane.
Rodzaje reklam prasowych
Reklama prasowa produktu to nie tylko reklama towaru. Dotyczy również różnego rodzaju usług, świadczonych przez np. banki, szkoły, ośrodki zdrowia, biura podróży, restauracje, punkty napraw itp. W tak szeroko pojętym temacie jak reklama, nie sposób nie wspomnieć o różnych jej rodzajach.
Reklama prasowa – rodzaje:
- reklama informacyjna – zawiera informacje na temat korzyści, osiąganych przez potencjalnego nabywcę towaru lub usługi;
- reklama przypominająca – dotycząca produktu już znanego klientowi;
- reklama konkurencyjna – podkreślająca cechy, wyróżniające produkt na tle konkurencji;
- reklama profesjonalna – skierowana do klientów, pracujących w konkretnych zawodach;
- reklama perswazyjna – przekonująca do kupna produktu lub skorzystania z usługi.
W jakiej formie może pojawić się reklama prasowa produktu? Najczęściej spotykane są ogłoszenia drobne o charakterze informacyjnym, ogłoszenia modułowe z tekstem i informacją – reklama o dowolnej wielkości, będąca wielokrotnością jednego modułu, inserty – broszury i ulotki wkładane do gazet, wklejki np. z kosmetykiem lub innym produktem, wszywki w formie kilku kartek wszytych do gazety, banderole – paski wokół czasopism z treścią reklamową.
Oprócz nich do reklam prasowych zaliczają się artykuły sponsorowane, czy reklamy typu french door w postaci skrzydełek, otwierających się na zewnątrz.
Przykłady reklamy prasowej – jaka powinna być skuteczna reklama?
Reklama prasowa musi być skuteczna i docierać do jak największej ilości odbiorców, krótkie i chwytliwe hasło, atrakcyjna grafika, przyciągają uwagę i zachęcają do kupna. Co w zależności od towaru lub usługi powinna prezentować reklama prasowa? Przykłady:
- reklama usług firmy pożyczkowej lub banku podkreśla niskie oprocentowanie pożyczek i kredytów, minimum formalności i dokumentów, możliwość dogodnych dla klienta spłat;
- reklama kawy lub herbaty obrazowo opisuje wyjątkowy smak i aromat, chwytliwe, proste hasło zapada w pamięć i przypomina się, ilekroć trafisz na towar na sklepowych półkach;
- reklama modowa – ma trafiać do konkretnych odbiorców, prezentowana przez modelki i modeli w wieku zbliżonym do wieku odbiorcy, w ciekawej scenerii i kolorystyce, wzbudza odpowiednie skojarzenia i zachęca do zakupu;
- reklama produktów elektronicznych – podkreśla wyjątkowe funkcje, ułatwiające korzystanie ze sprzętu i dobrą jakość (obraz, dźwięk) oraz atrakcyjny design.
Każda reklama prasowa jest specyficzna i skierowana do konkretnych odbiorców.
Autor wpisu: Henryk Tur