Ideacja w UX - czym jest?
Spis treści
Spis treści
Tworzenie idei marketingowych to rozbudowany proces, wymagający przemyślenia wielu aspektów. Początkowy pomysł musi zostać dokładnie przeanalizowany, aby nadawał się do późniejszego wykorzystania. Częścią tworzenia pomysłów i wdrażania ich w życie jest ideacja. Co oznacza to pojęcie? W jaki sposób funkcjonuje w czasie wdrażania user experience?
Zdj 1. Pomysł to idea. Jego dopasowanie do potrzeb to ideacja
Źródło: https://pixabay.com/photos/light-bulb-light-idea-bokeh-energy-3535435/
Wydaje się, że generowanie pomysłów to proces nie wymagający wielkiego nakładu pracy, a wyłącznie chwili przemyślenia i błyskotliwości. Jeżeli tak sądzisz, to jesteś w błędzie. Tworzenie idei wymaga kompleksowego podejścia na bazie analityki. To właśnie pojęcie ideacji jest jednym z najważniejszych drogowskazów, prowadzących do „produkcji” ostatecznej formy wdrożonej idei.
Ideacja – co oznacza to pojęcie?
Czym jest ideacja? Definicja ideacji wskazuje, że to proces kongwistyczny, który służy do generowania pomysłów. Składa się z „wewnętrznego monologu myśli” (układania ich w jedną całość) oraz wdrożenia motywacji do tworzenia określonych idei. Ma szerokie znaczenie pod kątem psychologicznym, ale też użytkowym. Wykorzystywana jest m.in. w marketingu.
Do procesu wdrażania ideacji możemy zaliczyć m.in. zbieranie inspiracji do pomysłu, analizę konkurencji, tworzenie szczegółowych konceptów oraz planowanie funkcjonalności pomysłu. W skład ideacji wchodzi burza mózgów, zebranie pomysłów, przeanalizowanie ich pod kątem użycia, zbadanie rozwiązań konkurencji i przygotowanie użycia koncepcji pomysłu w sposób jak najbardziej kompleksowy.
Czym jest ideacja w UX?
Ideacja stanowi jeden z najbardziej istotnych elementów wdrażania user experience, czyli UX. To opracowywanie stron internetowych i aplikacji (mobilnych lub desktopowych) w taki sposób, aby ich praca była w pełni przystosowana do wymagań użytkowników. UX to niezwykle istotny element marketingu. Jest tak samo ważny jak SEO. Z tego powodu przy wdrożeniu określonych zasad UX, należy kompleksowo opracować pomysły na bazie wspomnianej ideacji.
Dlaczego jeszcze ideacja w UX jest tak bardzo istotna? Pozwala ona zidentyfikować i określić cele projektu, a także wskazać w jaki sposób rozwiązanie pomoże w osiągnięciu określonych założeń. Dzięki ideacji można podczas planowania projektu i opracowywania koncepcji, zidentyfikować problemy związane z użytkowaniem interfejsu strony internetowej czy aplikacji przez użytkowników.
Co jest celem ideacji w UX? Dzięki niej można określić najciekawsze pomysły np. na przygotowanie systemu obsługi płatności. Element pozwoli opracować rozwiązania najkorzystniejsze z punktu widzenia użytkownika.
Zdj 2. Podczas procesu ideacji dochodzi do częstych zmian w wykonaniu pierwotnej koncepcji pomysłu
Źródło: https://pixabay.com/photos/notes-paper-ball-of-paper-memo-514998/
Co składa się na proces ideacji w UX?
Jeżeli chcesz przeprowadzić proces ideacji w UX, musisz skupić się na kilku ważnych elementach. Jakie są kolejne etapy realizacji opracowania pomysłów?
- Opracowanie koncepcji pomysłu – najpierw konieczne jest wstępne opracowanie idei. To etap, w którym pomysł dopiero staje się realnym elementem strategii UX.
- Analiza rynku – konieczne jest porównanie pomysłu z działaniami konkurencji. Być może podobna idea została już wdrożona, ale się nie sprawdziła. Warto przeanalizować, z jakiego powodu.
- Burza mózgów – istotne jest przedyskutowanie skutków wprowadzenia pomysłu, jego wad, zalet i możliwych modyfikacji. Burza mózgów to dobre rozwiązanie, które ułatwia wykonanie procesu ideacji.
- Badanie potrzeb i oczekiwań użytkowników – w tym etapie istotne jest przeprowadzenie kompleksowych badań potrzeb klienta i dokonanie ewentualnych zmian, aby pomysł spełniał te oczekiwania.
- Etap testowy – to etap wdrożenia pomysłu w wersji testowej, skierowanej do zewnętrznych użytkowników, którzy sprawdzą ideę i ją odpowiednio zrecenzują.
Ostatnim elementem ideacji jest wdrożenie ewentualnych zmian, które wynikają z wniosków procesu ideacji. W praktyce ideacja wdrażana jest w każdej koncepcji UX. Jest istotna, bo pozwala zminimalizować ryzyko wdrożenia niesprawdzonego i nieprzemyślanego pomysłu, który nie przyniesie korzyści dotyczących sprzedaży.