A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Dead-End Page

Czym jest Dead-End Page?

Dead-End Page to strona ze ślepym zaułkiem, z której nie da się dostać nigdzie dalej. Oznacza to, że po wejściu na nią nie zobaczysz żadnych linków do innych podstron. Z racji tego, że nie zapewnia ona żadnego sposobu na opuszczenie jej, użytkownikom pozostaje tylko kliknięcie przycisku “wstecz” lub kompletne wyjście z witryny. Odwiedzający, który dotrze do ślepego zaułka, nie będzie wiązał z tą czynnością żadnych pozytywnych doświadczeń. Nie jest to dobre dla pozycjonowania witryny, dlatego należy tego unikać. Dzięki lekturze tego tekstu dowiesz się jak radzić sobie z tym problemem.

Jak sprawdzić czy posiadasz Dead-End Page?

Sprawdzanie swojej witryny pod kątem podstron ze ślepym zaułkiem może zająć sporo czasu. Istnieją jednak sposoby, które pozwalają na usprawnienie tego procesu. Wiąże się to z użyciem analitycznych narzędzi, które sprawdzają właściwości ruchu na Twojej stronie. W przypadku Google Analytics interesuje Cię statystyka monitorująca przepływ użytkowników. To dzięki niej dowiemy się na jakich stronach największą wartość mają metryki odbić i wyjść. Przyjrzenie się im bliżej pozwoli w prosty sposób określić czy mamy do czynienia z Dead-End Page, czy może problem danej podstrony leży w czymś innym.

Inną metodą jest po prostu organiczne przejście etapów procesu sprzedażowego czy rejestracji na stronie. Czy na koniec z nich docierasz do strony z podziękowaniami czy komunikatem mówiącym o zakończeniu procesu i niczym więcej? Jeżeli jedyna opcja, która Ci pozostała to zamknięcie strony, to właśnie odnalazłeś Dead-End Page.

Zobacz  Pozycjonowanie nowej strony vs. witryny z długą historią

Czym jest Dead-End Page?

Jak Dead-End Page może wpływać na SEO?

Strony kończące się ślepymi zaułkami nie wpływają dobrze na pozycjonowanie. Jak wiadomo, User Experience jest brane pod uwagę przez Google w kwestii indeksowania witryn, więc zaniedbanie tego elementu może być zgubne w skutkach. Użytkownik, który dociera do Dead-End Page i nie ma jak stamtąd wyjść z reguły nie odbiera tego doświadczenia jako coś pozytywnego. Opuszcza witrynę w sposób gwałtowny, zwiększając współczynniki odbicia i wyjść oraz skracając czas wizyty. Sprawia to, że linki prowadzące do Dead-End Page zaczynają tracić na wartości co wpływa negatywnie na wewnętrzną strukturę odsyłaczy. Na podstawie tych statystyk, algorytmy w końcu zaczną wyciągać wnioski, że dana strona nie zasługuje na zaufanie i obniżą jej ratingi. To oznacza, że jej widoczność w sieci spadnie, a naturalną konsekwencją będzie przyciąganie mniejszego ruchu na stronę, czego za wszelką cenę należy unikać. O ile posiadanie pojedynczych stron ze ślepymi zaułkami nie jest jeszcze tragedią, zaniedbanie tej kwestii może znacząco utrudnić skuteczne prowadzenie strategii pozycjonującej. Dlatego Dead-End Page nie należy zostawiać samym sobie i należy podjąć próby ich optymalizacji.

Kiedy nie trzeba się martwić Dead-End Page?

Często analiza wysokiego współczynnika wyjść prowadzi na strony, które faktycznie dotyczą końca procesu sprzedażowego czy rejestracji. Oznacza to, że klient przeszedł całą drogę, zrobił to miał w założeniu przyczyniając się do wzrostu konwersji i dopiero wtedy opuścił stronę. W tym przypadku zawyżona metryka nie jest rzeczą, o którą należałoby się zamartwiać bardzo, ale mimo wszystko nie znaczy to, że nie należy podjąć prób poprawy sytuacji.

Zobacz  Czym jest UTM Source w analityce strony?

Zarówno z punktu widzenia pozycjonowania jak i polepszenia doświadczeń użytkownika, warto zadbać o to, by nawet w takich sytuacjach jak pomyślne zakończenie procesu konwersji, klient nie trafiał na Dead-End Page. Dzięki temu możliwe jest zbudowanie lepszych relacji z użytkownikami i polepszenie wskaźników strony.

Czym jest Dead-End Page?

Jak zmienić Dead-End Page?

Kiedy już zidentyfikowałeś gdzie na Twojej witrynie znajdują się Dead-End Page, pozostaje się nimi zająć. Jak to zrobić? Sprawić by można było się z nich dostać się gdzieś indziej, najlepiej w naturalny sposób, który poprawi wartości współczynników wyjścia i odbicia.

W przypadku stron związanych z contentem, świetnym rozwiązaniem jest proponowanie treści o podobnej tematyce, która może zainteresować odwiedzającego. Przeanalizuj starsze treści z dużym ruchem, do których warto wrócić, albo promuj w ten sposób te nowe. Spraw by struktura witryny zachęcała użytkowników do eksploracji. Gdy to strona dotycząca bio, niech prowadzi do innych artykułów tego samego autora.

Jeżeli udostępniasz w witrynie narzędzie wyszukiwania i to informuje, że nie znaleziono rezultatów pasujących do zapytania, nie poprzestawaj na tym. Dodaj podpowiedzi, autouzupełnienia lub najpopularniejsze wyniki wyszukiwań, które nie zostawią użytkownika z niczym.

Jeżeli to komunikat podsumowujący zakup, zaproponuj przez Call to Action wpisanie się do newslettera, który pomoże klientom być na bieżąco ze wszystkimi promocjami i specjalnymi ofertami. Proponuj zakupy bez rejestracji i założenie konta dopiero po ich dokonaniu. Innym pomysłem jest też zaproponowanie klientom kolejnych produktów, albo pokazanie najpopularniejszych wyborów pozostałych kupujących. Tego rodzaju treści wzbudzą zainteresowanie i zwiększą szanse na to, że użytkownik nie opuści strony gwałtownie, tylko przejdzie z niej do innej zawartości Twojej witryny.

Zobacz  Kiedy Google nakłada kary ręczne?

Nie zaniedbuj też stron 404. Zepsutych linków należy unikać, ale jeżeli klient już na taki trafi, to niech komunikat odsyła go do działającej strony i zachęca do dalszego odkrywania, a nie zostawia samemu sobie. Może propozycja powrotu do najpopularniejszych kategorii? Dobrym pomysłem jest też Call to Action, które zaleca nawiązanie kontaktu. Strona 404 to też miejsce na świeże pomysły, a nawet żarty, które pomogą poprawić wizerunek marki.

Każda strona będąca ślepym zaułkiem może zostać zmieniona w taką, która dokądś prowadzi. Wystarczy trafne przeanalizowanie problemu i odrobina kreatywności w jego rozwiązywaniu. Jedno jest jednak pewnie, należy działać szybko, by naprawić sytuację zanim doprowadzi do większych strat w postaci złych doświadczeń użytkowników.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!