A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Dwell Time

Co to jest Dwell Time?

Czym jest Dwell Time i co oznacza ten termin? Czy ma wpływ na SEO? Jak rozumieć ten wskaźnik i co warto wiedzieć?

Co to jest Dwell Time? Definicja

Dwell Time to wskaźnik określający czas spędzony przez użytkownika Google na stronie docelowej. W momencie kliknięcia w dany link rozpoczyna się odliczanie Dwell Time, będącego czasem pomiędzy wejściem na interesującą użytkownika stronę i powrotem do sumy wyników wyszukiwania.

Parametr określany jest także inaczej czasem trwania sesji użytkownika na stronie i z wiadomych względów jest zazwyczaj dłuższy dla witryn sklepowych lub posiadających wiele podstron. 

Dwell time – jak mierzyć i czy czynnikiem rankingowym?

Wiemy już, co to jest dwell time, więc możemy wziąć go bardzie pod lupę i zastanowić się, jakie ma znacznie dla pozycjonowania naszej strony wśród wyników wyszukiwarki. Tutaj zdania są w zasadzie podzielone, ponieważ wiele osób (szczególnie speców od optymalizacji pod Google) będzie twierdziło, że tak. Drugie tyle będzie uważało z kolei, że nie ma to większego znaczenia dla strony. Prawda leży pośrodku, ponieważ nie jest potwierdzone, czy dwell time ma faktyczny wpływ na pozycję strony jako wyniku wyszukiwania, ale ma znaczenie ze względu na wartość dla użytkowników. Brzmi trochę zawile, ale chodzi o prostą zasadę. ML Google jako algorytm uczący się stara się rozpoznać wartość witryny dla użytkowników, ale to sami użytkownicy w pierwszej kolejności stwierdzają, czy dana strona jest dla nich satysfakcjonująca. Oznacza to, że jeśli strona przez słabej jakości content czy wizualną otoczkę nie odpowiada odwiedzającym to szybko ją opuszczą i będzie miała przez to niski bounce rate.

Zobacz:  Szybki audyt SEO online

Inną kwestią jest, że jeżeli użytkownik względem konkurencyjnych stron, odpowiadających na takie samo zapytanie, spędza znacznie więcej czasu na konkretnej stronie to także niedobrze – może oznaczać to, że strona jest mało intuicyjna i przejrzysta, a użytkownik ma problemy z odnalezieniem interesujących go informacji. 

Dwell time

Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz audyt SEO

Jak mierzyć dwell time, czyli o czynnikach wpływających na jego długość?

Wiedząc, jak mierzyć dwell time powinniśmy mieć świadomość, że nie jest to sprawa prosta. Na parametr wpływa wiele czynników, które nie są obiektywne z wielu względów, jak na przykład nie uwzględniają wszelkich działań użytkowników w danym momencie czy klasyfikacji po względem tematu. W końcu ciężko, by konkretna strona wyświetlała się jako wynik dla każdego zapytania. Najważniejszymi parametrami wpływającymi na dwell time są: 

  • współczynnik odrzuceń (bounce rate) określa w skali procentowej liczbę osób, które zrezygnowały z przeglądania strony po zapoznaniu się tylko z jedną podstroną. Oznacza to, że nie znalazłszy lub wyczytawszy szukaną informację z otwartej strony wracają od razu do poprzedniej karty lub wyłączają stronę. Efekt – wskaźnik odrzuceń wzrasta;
  • czas trwania sesji – krótko mówiąc, jak długo użytkownik zostaje na stronie w trakcie jednej wizyty; 
  • click through rate (CTR) częstotliwość, z jaką dana witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnej frazy i jak często użytkownicy wybierają daną stronę jako wynik do kliknięcia. 

Niski czy wysoki dwell time, co to znaczy dla strony? 

Za pomocą odpowiednich narzędzi do pozycjonowania możemy łatwo sprawdzić parametry dla naszej strony. Wiedząc już, czym jest i jak liczyć dwell time, oznaczenia i liczby nie będą dla nas czarną magią. Trzeba zaznaczyć już na początku, że w przypadku długości dwell timu istotne jest zachowanie złotego środka – wielkość parametru nie powinna być ani za mała ani zbyt duża. W obu przypadkach nie jest korzystne dla naszej strony. 

Zobacz:  Strategia pozycjonowania

Zbyt niski dwell time jest równoznaczny z tym, że treści na stronie nie są interesujące dla czytelników lub nie odpowiadają na zapytania użytkowników tak, jakby oni tego chcieli. W przypadku, gdy strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyglądu i treści, oferuje nieprzejrzysty layout i słabej jakości content to będzie mało interesująca (wręcz odstraszająca). 

Z drugiej strony, jak mierzymy dwell time i okazuje się on bardzo wysoki to także niepokojący sygnał. Szczególnie groźne jest to w przypadku prostych, krótkich fraz, bo może oznaczać, że użytkownik nie był w stanie odnaleźć interesujących go informacji szybciej lub wcale. Wracamy do punktu wyjścia – nasza treść lub budowa strony jest nieodpowiednio zaplanowana i zamiast ułatwiać życie użytkownika, skutecznie je uprzykrza. 

Dwell time

Jak wykorzystać  dwell time? 

Parametr, jakim jest dwell time, przede wszystkim pomoże nam w usprawnieniu strony. Bazując na dotychczasowej jego długości, możemy zastanowić się nad powodami, dla których wartość dla naszej strony jest zbyt niska lub za wysoka. Po analizie wyników i naszej strony możemy zauważyć, że nasze treści potrzebują lepszego formatowania czy zastosowania zasad SEO lub sama witryna ma mało intuicyjne menu albo niekomfortowy rozkład elementów.

Nie warto jednak iść w skrajności i dla przykładu wszystkich najistotniejszych informacji umieszczać w leadzie strony (to on wyświetla się pod linkiem w wyszukiwarce) lub skomplikowanie wplatać je w głębokie warstwy witryny dla przedłużenia sesji. Trzeba zachować balans i pamiętać, że wszystko, co trafia na stronę jest przede wszystkim tworzone dla użytkowników. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 5

Brak głosów - oceń jako pierwszy!