Czym jest inbound marketing?
Na skróty
Promocja to różnorodne formy reklamy i marketingu. Najczęściej kojarzy się z bezpośrednim docieraniem do klienta, prezentowaniem zalet swojej oferty oraz nierzadko niemalże agresywnym w swoim przekazie nawoływaniem do skorzystania z niej. Społeczeństwo i jego mentalność zmienia się. To, co było atrakcyjne i nowe nawet przez dłuższy czas po okresie transformacji ustrojowej w naszym kraju, a zatem i reklama (np. telewizyjna), dawno straciło na swojej skuteczności. Obecnie coraz mniej osób ogląda telewizję. Nie każdy ma na to czas, niektórzy zaś świadomie z niej rezygnują. Ponadto jesteśmy do tego stopnia bombardowani spotami prezentowanymi nawet w trakcie programów i filmów, że zazwyczaj większość widzów woli w czasie emisji tych reklam przygotować sobie kanapkę lub po prostu skorzystać łazienki, czy nawet porozmawiać przez telefon. Jak zatem dotrzeć do odbiorców, zwłaszcza tych bardziej kosztownych dóbr? Warto zwrócić uwagę na pojęcie: inbound marketing co to sobą przedstawia i jak się nim posługiwać?
W jaki sposób promować swoją ofertę współcześnie?
Na popularność inbound marketingu wpływa także fakt, że media zmieniają się dynamicznie. Nawet, jeżeli telewizja ma wciąż grono swoich wiernych fanów coraz częściej większość populacji korzysta za pomocą różnych urządzeń z internetu. Zwłaszcza, że służy on nie tylko celom informacyjnym i rozrywkowym, ale coraz częściej staje się po prostu narzędziem do nauki i pracy dla kilku pokoleń. Tymczasem klasyczne spoty reklamowe, podobne do tych emitowanych w telewizji, są tam zwyczajnie przewijane i pomijane. Ze względu na aktywne narzędzia w rodzaju ad block, których włączenie eliminuje wyświetlanie się wszelkich reklam, dotarcie do odbiorcy z ich klasyczną formą staje się coraz częściej niemożliwe. Samo powszechne korzystanie z tej funkcji zaś – podkreśla niechęć internautów do reklam jakie znamy jeszcze sprzed lat. I tutaj w sukurs przychodzi nam inbound marketing co to za nowość?
Czym jest inbound marketing i dlaczego jest tak skuteczny właśnie obecnie?
Chociaż to pojęcie może wydawać się nieco mgliste, inbound marketing stosowany jest coraz częściej. W luźnym tłumaczeniu można powiedzieć, że jest to „marketing przychodzący”. Chodzi o taką formę promocji, która mimochodem dociera do zainteresowanych klientów. Nawet, jeżeli poszczególne produkty nie są im dosłownie sugerowane i nie są zachęcani wprost do zakupu, to na podstawie treści z zakresu inbound marketingu dowiadują się oni o potrzebnych im dobrach. Ten sposób przedstawiania swoich produktów jest zdecydowanie bardziej przyjazny odbiorcy i pozwala mu samodzielnie zdecydować się na konkretny zakup. Klient poszukując wartościowych dla siebie treści sam znajduje interesujący go produkt i inicjuje kontakt oraz zakup. Ma to jednocześnie bardzo pozytywny wpływ na konwersję oraz tzw. SEO.
Inbound marketing co to jeszcze takiego? Łatwo zauważyć, że jest to zatem niedaleki krewny opisywanego już tutaj niedawno context marketingu.
Najpopularniejsze kanały inbound marketingu
Wiedząc już dobrze czym jest inbound marketing warto poznać jego kanały. Najczęściej występuje on pod postacią branżowych blogów albo dedykowanych stron internetowych. Swoje tryumfy wciąż święcą szeroko pojęte social media. Za ich pośrednictwem szczególnie warto zatem prowadzić działania z zakresu inbound marketingu. Powstaje wówczas pytanie: na które z nich najlepiej postawić? Istnieje wiele metod badania rynku oraz tworzenia profili klientów i grup docelowych. Dzięki temu z pewnością łatwo wskazać najlepsze drogi komunikacji z nimi. Jeżeli nie wiemy jak się do tego zabrać zawsze można poprosić o pomoc nawet w takiej wstępnej klasyfikacji profesjonalistów z agencji marketingowej, którzy zrobią to fachowo i sprawnie. Ponadto doradzą jakiego rodzaju frazy kluczowe i treści najlepiej przygotować pod konkretny target, czyli grupę docelową. Pomogą także sformułować je w odpowiedniej formie oraz z uwzględnieniem wszelkich ważnych dla procesu pozycjonowania niuansów.
Inbound marketing co to ma wspólnego z sympatią i antypatią?
Jak w każdej innej dziedzinie marketingu – klienci sięgają po marki, które darzą sympatią. Wiadomo, że jeżeli marka kojarzy się pozytywnie to niska cena niekoniecznie jest priorytetowa podczas dokonywania zakupów. Nawet zatem, jeżeli inbound marketing przyciągnie rzesze nowych klientów warto zadbać także o miłą obsługę przed- i posprzedażową. Każdy z nas chętnie wraca w miejsca, które lubi. Dotyczy to naturalnie także sklepów internetowych. Z kolei w budowaniu takiej dobrej relacji z klientem wykorzystać można łatwo przekaz zawarty w treściach inbound marketingu. Kiedy wiemy czym jest inbound marketing oraz co najlepiej charakteryzuje naszego klienta potrafimy przygotować ciekawe dla niego informacje i tym samym „przyjść” do niego ze swoimi produktami kiedy będzie ich szukać.
Dodatkowo treści tworzone pod kątem inbound marketingu nasycone są frazami kluczowymi, za pomocą których witrynę znajdzie wiele osób. Dzięki temu jej pozycja w wyszukiwarkach zdecydowanie się podniesie. Pod tym względem jest to znacznie bardziej skuteczne niż na przykład kosztowny video marketing. Chociaż o wadze tego drugiego dla nowoczesnego biznesu trzeba również koniecznie pamiętać.