Co to jest link burst?
Na skróty
Pozyskiwanie linków zewnętrznych, kierujących do naszej strony internetowej to podstawa działań SEO. Ten element optymalizacji w wymierny sposób przekłada się na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej, ułatwiając pozyskanie nowych użytkowników. W przypadku linków zwrotnych istotny jest jednak umiar. Zbyt gwałtowny wzrost witryn linkujących może skutkować zjawiskiem znanym jako link burst. Co warto o nim wiedzieć i jak go uniknąć?
Zdj 1. Łańcuch linków może być niezbędny w SEO. Niestety, jeżeli jest splątany i mało czytelny, może źle wpływać na pozycjonowanie
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/%C5%82a%C5%84cuch-bezpiecze%C5%84stwo-metal-%C5%BCelazo-3481377/
Pozycjonowanie stron wymaga nie tylko dużych umiejętności i wiedzy, ale też wyczucia. W SEO (podobnie jak w każdej innej dziedzinie życia) istotny jest umiar. Dotyczy to nie tylko umiejscowienia słów kluczowych w tekstach czy kodzie strony, ale też tematu linkowania. Właśnie do linkowania odnosi się zjawisko link burst.
Czym jest link burst? Co warto o nim wiedzieć?
Link burst to określenie zjawiska, w którym dana strona internetowa w gwałtowny, niespodziewany dla robotów indeksujących i nieskoordynowany sposób pozyskuje bardzo dużą liczbę linków zwrotnych. Linki te pojawiają się w błyskawicznym tempie, bez żadnej kontroli ich jakości. Strona internetowa, która „korzysta” ze zjawiska link burst nie zwraca uwagi na charakterystykę linków, tematykę stron linkujących czy bezpieczeństwo. Istotny jest wyłącznie hurt.
Wyszukiwarka Google w negatywny sposób podchodzi do kwestii link burstu. Algorytmy uznają tego typu działanie za szkodliwe, nienaturalne i próbę oszukiwania przy pozycjonowaniu stron internetowych. Z tego względu może w negatywny sposób odbić się na SEO.
Jak zjawisko link burst przekłada się na SEO?
Pamiętajmy, że budowanie kompleksowego, opartego na strategii optymalizacji profilu linkowego to proces długotrwały, wymagający konsekwencji, zaangażowania i pracy. Najlepiej oceniane są linki, które pozyskiwanie są w sposób organiczny – strona zaczyna cytować inną witrynę i linkować do jej zawartości. To świadczy o walorach merytorycznych, atrakcyjnych dla użytkownika. Linkowanie sponsorowane jest również dozwolone w SEO, ale proces powinien być przeprowadzony rozsądnie, bez nagłych działań, opartych np. na zakupie hurtowym.
Linkowanie hurtowe, oparte na zjawisku link burst może obniżyć rankowanie strony internetowej, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do wykreślenia witryny z wyników wyszukiwania Google. Algorytmy indeksujące, które wykryją nagły skok linków zwrotnych mogą analizować, czy właściciel witryny:
- korzysta z farmy linków, czyli stron internetowych stworzonych wyłącznie, aby sprzedawać hurtową liczbę linków zwrotnych;
- używa automatycznego generatora linków internetowych do tworzenia sztucznych hiperłączy przekierowujących do jego witryny;
- działa na podstawie systemu wymiany linków ze stronami z zewnątrz lub między własnymi stronami, sztucznie tworząc profil linkowy.
Wszystkie te działania są surowo karane przez Google. Stopniowo pozycja witryny w Google jest obniżana, a witryna staje się automatycznie mniej wyszukiwana przez użytkowników i nie jest już tak bardzo atrakcyjna. Link burst przynosi więc wyłącznie chwilowe korzyści. Nie jest to sposób na budowanie długofalowej optymalizacji witryny.
Zdj 2. Link burst źle wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Może ją nawet wykreślić z wyników
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/laptop-chromebook-zeszyt-technika-5175029/
W jaki sposób uniknąć zjawiska link burst? Co warto o tym wiedzieć?
Przede wszystkim pozyskiwanie linków powinno odbywać się stopniowo, aby algorytmy Google nie podejrzewały nas o jakiekolwiek sztuczne wpływanie na proces. Co istotne, nie ma konkretnej, dozwolonej liczby odnośników dziennie. Wskazane jest m.in. prowadzenie analizy konkurencji, aby sprawdzić, jak często tam pojawiają się linki zwrotne.
Odradzane jest też stosowanie Black Hat SEO, czyli technik, które polegają np. na ukrywaniu backlinków przed algorytmami Google, kupowaniu linków czy pozornemu przekierowaniu. Im mniej tego typu działań tym większa szansa, że algorytmy Google uznają nasze budowanie linkowania za właściwe, co pozytywnie wpłynie na działania SEO.