Co to jest meme marketing?
Na skróty
Memy o ironicznej lub zabawnej treści mają ogromną wartość w internecie. Wykorzystanie ich w marketingu może być zarówno okazją do zostania zapamiętanym, jak i zagrożeniem dla wizerunku. Poniżej wskażemy Ci, czym jest meme marketing i w jaki sposób warto z niego korzystać. Dowiesz się także, czego się wystrzegać.
Czym jest internetowy mem?
Mem (od gr. mimemis „naśladownictwo”) jest najmniejszą jednostką informacji kulturowej. Informacji przekazywanej pozagenetycznie. W przeciwieństwie do genu. W kontekście internetu mem jest natomiast komunikatem obrazkowym. Gatunkiem humorystycznej wypowiedzi internetowej. Wykorzystuje on skonwencjonalizowane elementy, które są ściśle związane z kulturą oraz historią internetu.
Zdj. 1. Impreza informatyków — kultowy mem opublikowany na portalu JoeMonster w 2007 roku
Źródło: https://joemonster.org/mg/show/10559
Już wiele lat temu poranny przegląd prasy został zastąpiony przez czytanie nagłówków popularnych serwisów informacyjnych. Na dobry początek dnia niektórzy włączali także strony z memami, takie jak: kwejk.pl, czy demotywatory.pl. Witryny te dziś są już nieco zapomniane. Aktualnie jednak memy rozpowszechniane są nadal. Dzieje się to głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Czym jest marketing meme?
Zainteresowanie fun contentem w internecie sprawiło, że marki także wykorzystują element rozrywkowy w swoich przekazach. Marketing meme jest więc formą marketingu internetowego, która wykorzystuje memy. Znany również jako meme branding jest angażującą, zabawną oraz tanią formą komunikacji. Zaletą tego rodzaju marketingu jest pozostawienie pozytywnego wrażenia.
Czy meme marketing się opłaca?
W naszym kraju media społecznościowe są bardzo popularne. Dzięki temu twórcy memów oraz meme marketingu mają ogromne pole do popisu. Twoja marka może wykorzystać ten obszar. To jeden z doskonałych sposobów skrócenia dystansu między firmą a klientem. To również okazja, aby pokazać firmę od „ludzkiej strony”. Wykorzystanie memów musi jednak opierać się na stosowaniu dobrych praktyk.
Marketing memy a prawa autorskie
Mem jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Jeżeli więc zamierzasz nie tworzyć własnego mema, tylko wykorzystać już istniejący, podaj imię i nazwisko autora. Wskaż także odpowiednie źródła. Nie jest natomiast wymagane uzyskanie zgody osoby odpowiedzialnej za stworzenie mema.
Innym aspektem jest prawo do wykorzystania czyjegoś wizerunku. Konieczne jest uzyskanie zgody takiej persony. Chyba że jest to osoba powszechnie znana. A jej wizerunek utrwalono w związku z pełnieniem funkcji publicznych. Wyjątkiem jest także sytuacja, w której wizerunek stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak krajobraz, impreza publiczna itd.
Lekki i taktowny humor stosowany z umiarem
Pamiętaj też o najważniejszej zasadzie meme marketingu: nic na siłę! Humor powinien być lekki i niewymuszony. Ponadto publikowane treści muszą być adekwatne do Twojej marki, jej wizerunku oraz wizerunku całej branży.
Istotnym aspektem jest także częstotliwość. Najważniejszy w komunikacji marki jest merytoryczny content. Formą uatrakcyjnienia może być meme marketing. Absolutnie nie jednak nie ma prawa przytłoczyć tego, co najważniejsze.
Warto także dokładnie sprawdzić, czy mem nie ma „drugiego dna”, z którym nie chciałbyś być kojarzonym. Pomocna okazuje się w tym przypadku strona Know Your Meme
Zdj. 2. Encyklopedia memów Know Your Meme
Źródło: https://knowyourmeme.com/
Ogromne znaczenie ma również dopasowanie treści do cech grupy docelowej. Jeżeli Twoimi klientami są na przykład poważni biznesmeni, niektóre formy memów mogą powodować zażenowanie.
Aspekty techniczne meme marketingu
Podobnie jak w SEO warto wykorzystać słowa kluczowe i hashtagi. Opatrzenie materiałów na Instagramie odpowiednimi hashtagami wpływa na statystyki. Oczywiście IG to tylko jedna z wielu platform, które masz do dyspozycji przy meme marketingu. Zastanów się więc nad kanałem komunikacji. Wybierz też odpowiedni format mema. Zdecyduj, czy lepszą opcją będzie grafika, tekst, animacja, czy film.