A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Misja firmy

Czym jest misja firmy?

Istnieją rzeczy, które mają nas, jako przedsiębiorców, wyróżniać spośród setek, a nawet tysięcy podobnych firm. Jednym z takich elementów jest misja firmy. Jak ją napisać, aby działała na wyobraźnię klientów i partnerów biznesowych? W tym artykule postaramy się przybliżyć najciekawsze przykłady misji firmy.

Dlaczego firmy potrzebują deklaracji misji?

Dobrze opracowana misja skupia się na biznesie zarówno dla pracowników, jak i grupy docelowej. Służy jako ramy, dając każdemu zaangażowanemu punkt wyjścia do zbudowania podczas tworzenia marki. Dla konsumentów wyróżnia firmę na tle konkurencji bez ograniczania celu biznesowego. Deklaracja misji to sposób na jasne określenie celu, któremu służy Twoja organizacja. Powinno obejmować to, co robi Twoja firma i dlaczego to robi. To może być trudniejsze, niż się wydaje, ponieważ powinieneś starać się, aby Twoja misja była bardzo zwięzła. Zgodnie z najpowszechniejszymi definicjami „deklaracji misji” powinno to być tylko jedno zdanie lub krótki akapit. Tym właśnie wyróżnia się misja firmy. Przykład Google dokładnie to odzwierciedla:

„Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.

Zauważasz, że misja Google nie wspomina o prowadzeniu wyszukiwarki, mimo że jest to ich początkowe roszczenie do sławy. Jest akurat na tyle szeroki, by pozwolić biznesowi urosnąć do konglomeratu, jakim jest dzisiaj.

Zobacz:  Wyszukiwanie głosowe

czym jest misja firmy

Kluczowe elementy deklaracji misji

Jeżeli chcesz opracować jasną, trafiającą do wszystkich oraz skuteczną misję firmy, skoncentruj swoje oświadczenie na tych czterech elementach:

  • Wartość – Jaka jest wartość firmy zarówno dla klientów, jak i pracowników?
  • Inspiracja – Dlaczego ludzie mieliby chcieć pracować w firmie?
  • Wiarygodność – spraw, by brzmiało to rozsądnie
  • Specyfika – Powiąż to z biznesem

Jak widać, może wydawać się to trudniejsze, niż jest. Dlatego najlepiej zacząć od ogółu i skończyć na szczególe? Jak? Napisz wpierw odpowiedzi na dane pytania. Nie musisz się ograniczać – mogą mieć więcej niż jedno zdanie. Następnie Twoja misja przedsiębiorstwa musi przejść przemianę. Z każdym kolejnym czytaniem usuwaj z niej niepotrzebne zapisy i zmieniaj je tak, by całość była coraz bardziej skoncentrowana. Kiedy osiągniesz już pigułkę zamkniętą w jednym akapicie, następuje najważniejsza część – musisz to przeczytać, wyciągnąć z tego wniosek i napisz to jednym lub dwoma krótkimi zdaniami – tak jakbyś streszczał notatki z książki w szkole. I tak właśnie powstała Twoja idealna misja przedsiębiorstwa.

Misja i wizja firm – przykłady

Najskuteczniejsza jest ponoć jednozdaniowa misja firmy. Przykłady takich zdań możemy znaleźć u światowych liderów. Na przykład Microsoft używa motta:

„Misją firmy Microsoft jest zapewnienie każdemu człowiekowi i każdej organizacji na świecie możliwości, dzięki którym uda im się osiągnąć więcej”.

Zdanie to może być jeszcze bardziej treściwe i zamykać się w kilku słowach jak w przypadku firmy DHL:

Zobacz:  Influencer marketing

„DHL: Nasza misja – Excellence. Simply Delivered. – to nasza wytyczna”

Niektóre firmy stawiają jednak na bardziej rozbudowane formy, które bywają równie proste i skuteczne, jak prosta wizja firmy. Przykłady takich działań łatwo zaobserwować, jednym z nich jest motto Coca-Coli:

„Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia
  • Chcemy się wyróżniać poprzez budowanie trwałych wartości”

Jaka jest różnica między wizją a misją firmy?

Deklaracja wizji skupia się na jutrze i na tym, kim organizacja chce się stać. Deklaracja misji koncentruje się na dziś i na tym, co robi organizacja. Chociaż firmy często używają zamiennie oświadczeń o misji i wizji, ważne jest, aby mieć oba. Jedno nie działa bez drugiego, ponieważ cel i znaczenie mają kluczowe znaczenie dla każdej firmy.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!