Co to jest psychologia marketingu?
Na skróty
Psychologia marketingu może być zdefiniowana jako ważna dyscyplina interdyscyplinarna, odpowiadająca za zrozumienie postaw konsumentów, ich potrzeb i motywacji. W ten sposób możliwe jest rozpoznanie tych czynników, które sprawiają, że dane produkty lub usługi cieszą się dużą popularnością wśród klientów.
Czym dokładnie jest psychologia marketingu?
Psychologia i marketing to dziedziny, które są ze sobą w pewnym stopniu powiązane. W końcu zarówno psychologowie, jak i specjaliści do spraw marketingu, odpowiadają na pytania, dotyczące potrzeb i motywacji. Psychologia jest bardzo szeroką dziedziną wiedzy, a więc odnosi się zarówno do zdrowia psychicznego jednostki, jak i do pomocy terapeutycznej, a także biznesu, rekrutacji i reklamy. Dodatkowo istnieje specjalny dział nauki, nazywany psychologią marketingu. To właśnie ta dyscyplina wiedzy odpowiada na pytania, dotyczące tego, co wpływa na zachowania i decyzje konsumentów. Celem psychologii marketingu jest wypracowanie odpowiednich modeli teoretycznych i praktycznych, które pozwolą na sprzedaż większej liczby produktów, a także dopasowanie konkretnych usług do potrzeb klientów. Psychologia marketingu w bardzo dużym stopniu odwołuje się do psychologii poznawczo-behawioralnej, której głównym zainteresowaniem jest ludzkie rozumowanie, procesy poznawcze, a także zachowania. To właśnie na podstawie koncepcji poznawczo-behawioralnych, powstało wiele teorii, dotyczących marketingu.
Jakie są najważniejsze techniki oddziaływania w psychologii marketingu?
Psychologia marketingu wykorzystuje różne techniki oddziaływania, których celem jest rozpoznawanie ludzkich postaw, motywacji, potrzeb i uczuć. Do najważniejszych strategii można zakwalifikować:
- zrozumienie ludzkich emocji, ponieważ smutek, radość, złość, czy nostalgia, w znacznym stopniu mogą wpływać na decyzje zakupowe;
- działanie na podstawie teorii podwójnego kodowania, zgodnie z którą najlepszy efekt daje połączenie dwóch rodzajów informacji, na przykład graficznych oraz tekstowych lub słuchowych;
- stosowanie reguły wzajemności i sympatii, co ma szczególne znaczenie w marketingu bezpośrednim i odnosi się do znanej zasady, zgodnie z którą człowiek chętniej wchodzi w relacje z osobą, która jest sympatyczna, a tym samym jest większa szansa na to, że coś od niej kupi.
W psychologii marketingu szczególne znaczenie ma zrozumienie sposobów postrzegania, rozumienia i pojawiania się motywacji zakupowej. Na tej podstawie można przewidzieć decyzje konsumentów.
Psychologia marketingu – przykładowe działania
Psychologia marketingu jest dziedziną interdyscyplinarną i bardzo szeroką, a to oznacza, że oddziałuje na konsumentów w różny sposób. Do najważniejszych działań można tutaj zakwalifikować:
- neuromarketing, a więc badanie ludzkich zachowań, przeżyć, emocji, motywacji i potrzeb, z czym wiążą się zwykle różnorodne techniki badawcze, a także eksperymenty;
- tworzenie tekstów marketingowych i reklamowych, a więc copywriting, którego podstawą w tym wypadku ma być perswazja;
- kreowanie oczekiwań i potrzeb konsumentów, czego przykładem mogą być reklamy, relacje na Instagramie, filmy na YouTubie oraz TikToku, a także cały szeroko pojęty influencer marketing;
- aktywowanie motywacji, wykorzystywanie plików cookies i ankiet, a także banerów i różnych treści.
Dodatkowo w psychologii marketingu czasami wykorzystuje się pewne metody z zakresu manipulacji, których celem jest nakłonienie odbiorców do zakupu produktów i usług. Ważne jest także dbanie o zaangażowanie konsumentów, co ma szczególne znaczenie w przypadku marketingu internetowego.
Psychologia ma duże zastosowanie w marketingu, ponieważ umożliwia nie tylko przewidywanie zachowań i emocji konsumentów, ale także kreowanie ich potrzeb i aktywowanie motywacji. Psychologia marketingu jest coraz częściej wykorzystywaną dziedziną w firmach, ponieważ ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Właśnie dlatego w tym kontekście znaczenie mają nie tylko koncepcje teoretyczne, ale także konkretne działania praktyczne i różne nowoczesne metody.