A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Czym jest RWD (Responsive Web Design)?

Strony internetowe nie są przeglądane wyłącznie z poziomu komputerów. Rozwój urządzeń mobilnych sprawił, że ogromna liczba użytkowników witryn, korzysta z nich na przykład ze smartfonów. W związku z tym potrzebują oni stron internetowych dostosowanych do ekranów urządzeń mobilnych. Dlatego warto wiedzieć, co to RWD.

Responsywna strona internetowa (RWD) – co to jest?

RWD oznacza Responsive Web Design. W wolnym tłumaczeniu to „responsywne projektowanie stron”. W praktyce terminem RWD określa się witryny dostosowane do różnych typów urządzeń: zarówno z małymi, jak i dużymi ekranami. Najprościej ujmując, responsywna strona internetowa to taka, która może dostosować się do rozmiaru wyświetlacza, na którym się ją włącza. Strony RWD pozwalają zatem w prosty sposób zoptymalizować rozdzielczość do tej, która jest na urządzeniu. Takie witryny wyglądają równie dobrze na nowoczesnych ekranach, standardowych monitorach, jak i na ekranach o nietypowych parametrach, a także SmartTV. Na każdym z urządzeń strona internetowa RWD będzie wyglądać inaczej, jednak nie ucierpi jej użyteczność.

Witryna RWD odznacza się dopasowaniem rozmiaru w poziomie. Oznacza to, że strona wykorzystuje całą szerokość ekranu, bez konieczności przesuwania jej na boki, a także oddalania i przybliżania, aby zobaczyć całą treść. Witrynę, która nie jest RWD poznasz po tym, że jest ona zmniejszona do rozmiaru telefonu/tabletu i żeby ją zobaczyć, potrzebujesz zoomować ekran. Poprawnie wykonana witryna RWD to także ułatwiona nawigacja, czyli poruszanie się po stronie.

Zobacz:  Web Usability

Pamiętaj również, że strona internetowa RWD nie jest tym samym co witryna mobilna. Witryny mobilne występują bowiem zwykle z przedrostkiem „m” w nazwie domeny. Taki wariant jest jednak mniej opłacalny i aktualnie to strony RWD są najbardziej cenione. Zarówno przez użytkowników, jak i przez algorytmy Google.

w

Przeczytaj także: Reklama Google Ads

Strony RWD – dlaczego warto?

Stronę responsywną, czyli Responsive Web Design (RWD) warto posiadać z kilku powodów. Przede wszystkim użytkownicy nie robią zakupów w sklepach internetowych, które nie są responsywne. Responsywna strona internetowa to także bardzo ważny element marketingowy. Dodatkowym atutem stron responsywnych jest fakt, że wdrożenie RWD jest związane z optymalizacją kodu i poprawą wydajności strony internetowej na wszystkich urządzeniach. Wydajności, czyli czasu jej ładowania. Ta cecha również przekłada się zwykle na zyskowność Twojego biznesu. Strona responsywna ma także tę przewagę nad stroną mobilną, że jej właściciel nie musi tworzyć kilku wersji witryny dla różnych przeglądarek, a także różnych typów urządzeń. W przypadku, gdyby zdecydował się na postawienie strony mobilnej, byłoby to konieczne. 

Strony responsywne są także lepiej oceniane przez algorytmy Google. W związku z tym inwestując w witryny RWD, dbasz również o pozycję w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Responsywna strona internetowa kosztuje bardzo mało, patrząc na to, ile można dzięki niej osiągnąć. Sam proces pozycjonowania takiej witryny nie różni się praktycznie niczym od działań SEO realizowanych na stronach niedopasowanych do urządzeń mobilnych. Wniosek nasuwa się sam – inwestycja w stronę responsywną to jedyny słuszny wybór. Jeżeli posiadasz stronę internetową, która nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, może to skutkować brakiem klientów. Jeżeli jednak zależy ci na sukcesie, warto skorzystać ze strategii SXO, która łączy SEO oraz UX. W ten sposób witryna będzie nie tylko pozyskiwać ruch, ale także zwiększać sprzedaż.

Zobacz:  Testy A/B

Pozycjonowanie stron RWD

Technika RWD ma ogromne znaczenie dla powodzenia Twojego biznesu. Wyszukiwarka Google traktuje bowiem takie witryny jako „lepsze”. Zaczęło się tak dziać już w kwietniu 2015 roku. Właśnie wtedy doszło do jednej z ważnych aktualizacji algorytmu. Jak wspomnieliśmy wcześniej wdrożenie RWD jest również związane z optymalizacją kodu, a co za tym idzie redukcją czasu ładowania na wszystkich urządzeniach. To również ma spory wpływ na SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizację stron internetowych pod kątem algorytmów.

Więcej o pozycjonowaniu stron RWD możesz przeczytać w tym artykule: Czym jest responsywna strona internetowa i jak ją pozycjonować?

Strony internetowe, które szybko się ładują, to również takie, które mają mniejszy współczynnik odrzuceń. Ten parametr również nie jest obojętny dla algorytmów Google. Pamiętaj o technologii RWD, inwestując w nową stronę internetową, szczególnie jeżeli planujesz w przyszłości jej pozycjonowanie, aby w ten sposób pozyskiwać ruch.

Maja Filipiak

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!