Co to jest Co-Branding?
Na skróty
Określenia takie jak partnerstwo marek albo Co-Branding są dość popularne. Nie każdy wie jednak, jak dokładnie je zdefiniować. Przekonaj się sam!
Co to jest Co-Branding – definicja
Co-Branding to inaczej strategiczne partnerstwo między dwoma markami w zakresie marketingu oraz reklamy. Nadrzędnym celem takiej współpracy jest połączenie potencjału obu kanałów. Marki, które decydują się na Co-Branding mają za cel wzmocnienie pozycji, podbicie nowych rynków, a także obniżenie kosztów produkcji. Termin odnosi się do porozumienia marketingowego. W jego ramach dwie firmy łączą siły i tworzą produkt lub usługę, która świadczy o tożsamościach ich obu. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie swojej oferty do świadomości odbiorców innej marki.
Określenie „Co-Branding” powstało z połączenia członów Co oraz Branding. Co pochodzi od kooperacji, czyli współpracy, której celem jest połączenie potencjału dwóch lub większej liczby marek (opierające się na zasadach win-win). Natomiast Branding to wynik szerokich działań nastawionych na budowanie wizerunku. Aby zatem zrozumieć zjawisko Co-Brandingu, konieczne jest również pojęcie, czym jest Branding.
Co to jest branding i czym różni się od co-brandingu?
Definicja podaje, że Branding jest budowaniem świadomości marki. Gra toczy się zatem o naprawdę wielką stawkę. To od tego działania zależy, na jak długo wizerunek osadzi się w umysłach konsumentów i w jaki sposób to zrobi.
Nadrzędnym celem jest w tym przypadku rozwój firmy oraz generowanie regularnych zysków. Konieczne jest zbudowanie takiego wizerunku, który będzie co najmniej rozpoznawalny. Najlepiej jednak, gdy określona marka kojarzy się z szeregiem unikalnych cech oraz wartości, z którymi odbiorcy przekazów reklamowych mogą się identyfikować. Dla przykładu, jeśli jakaś firma powiązana jest z ekologią, zyska szerokie uznanie w kręgach ludzi, którym nie jest obojętny los zwierząt. To oczywiście jeden z bardzo wielu przykładów.
Podstawą dla Brandingu jest zawsze rzetelna strategia marki, A żeby było możliwe takie jej opracowanie, konieczne jest powierzenie usługi kompetentnym specjalistom. Niemal zawsze najbardziej liczące się na rynku w każdej branży firmy powierzają tę usługę sprawdzonym agencjom marketingowym.
Jakie korzyści daje Co-Branding?
Omawiając zagadnienie Co-Brandingu, czyli konkretnego rodzaju partnerstwa marek, warto powiedzieć o korzyściach, jakie z niego płyną. W tym przypadku możemy mówić przede wszystkim o:
- budowaniu silnego wizerunku, a także wzmacnianiu i odświeżaniu obecnego,
- wzmocnieniu konkurencyjności marek,
- zaspokajaniu istniejących oraz potencjalnych oczekiwań konsumentów,
- wzroście zysków,
- zmniejszeniu kosztów operacyjnych oraz
- wejściu na nowe rynki, a także dotarciu do nowych odbiorców.
Jak zatem widać dzięki współpracy dwóch firm w opisywanym zakresie możliwe jest ustanowienie wiarygodności, rozszerzenie zasięgu oraz (co ważne) podwojenie budżetu marketingowego. Takie korzyści mają spory wpływ na sukcesy osiągane na rynku praktycznie w każdej branży.
Wiarygodność sprawia, że marka nie tylko buduje zaufanie wśród potencjalnych nabywców produktów i usług oraz aktualnych klientów, ale również wśród innych firm w branży. W związku z tym łatwiejsze jest na przykład wejście we współpracę z szanowaną firmą.
Poszerzenia zasięgu sprawia, że rośnie zainteresowanie ofertą marek, które wzięły udział w Co-Brandingu. Tworzenie zasięgu generuje zatem większą sprzedaż dla każdej z firm. Podwojenie budżetu marketingowego to naturalna konsekwencja wejścia we współpracę. Koszty dzielone są bowiem na obie strony. W związku z tym możliwe jest zrealizowanie nawet najbardziej kreatywnych i drogich pomysłów.
Jakie są przykłady Co-Brandingu?
Co-Branding powoduje zatem, że marki dzielą się nie tylko swoimi możliwościami, ale również osiągnięciami technologicznymi oraz potencjałem. Dzięki temu powstają produkty i wizerunek, który nie byłby możliwy bez wspomnianej współpracy. Znane są przykłady kooperacji znanych marek, takie jak na przykład Apple oraz MasterCard lub GoPro oraz RedBull.
W pierwszym przypadku sojusz spowodował, że nabywcy urządzeń od Apple mogą dokonywać płatności za pomocą urządzeń w usłudze Apple Pay. Z kolei marki GoPro oraz RedBull są zwolennikami zarówno aktywnego stylu życia, jak i sportów ekstremalnych. Właśnie dlatego wizerunkowe połączenie było tak trafne.
Co-Branding oraz Co-Marketing – różnice
Oba pojęcia nie tylko brzmią podobnie, ale mają również podobne znaczenie. Różnica polega jednak na sposobie ich realizacji. Co-Branding już na samym początku wychodzi z założenia, że konieczne jest stworzenie nowego produktu lub usługi. Gdy do tego dojdzie, warto podjąć również działania Co-Marketingowe. Z kolei Co-Marketing łączy wysiłki marketingowe różnych firm, ale nie powoduje, że pojawia się na rynku nowy produkt lub usługa.