Co to jest Web Usability?
Na skróty
Użyteczność witryny (Web Usability) to termin opisujący łatwość korzystania z określonej witryny lub projektu. Spojrzenie na ten problem dotyka wielu poważnych obaw dzisiejszych webmasterów i programistów związanych z tym, w jaki sposób docelowi odbiorcy korzystają z witryny internetowej.
Co to jest Web Usability? – definicja
W podstawowym sensie użyteczność strony internetowej odpowiada na pytanie, na ile „przyjazna dla użytkownika” jest strona internetowa. Łatwość użytkowania to kwestia dotycząca niemal każdej technologii, ale szczególnie tych systemów, które ułatwiają korzystanie z nowych mediów, takich jak Internet. Dobre witryny muszą być zaprojektowane w sposób przyjazny dla użytkownika i być dostępne dla osób, które z nich korzystają.
Odpowiedni design, czyli przejrzystość i dostępność
Jednym z ważnych aspektów użyteczności strony internetowej jest responsywny design. Projektowanie responsywne jest odpowiedzią na pomysł, aby strony internetowe mogły być używane przez różne urządzenia, to znaczy przez większe urządzenia wyświetlające, takie jak laptopy jak i mniejsze urządzenia wyświetlające, takie jak telefony komórkowe – responsywność strony internetowej również odgrywa znaczącą rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. W całym Internecie menedżerowie witryn używają responsywnego projektowania, aby ich witryny były bardziej dostępne i przyjazne dla szerszego grona odwiedzających, czyli zgodne z zasadami Web Usability.
Inne aspekty Web Usability obejmują najlepsze praktyki powszechnie uznawane przez projektantów stron internetowych. Obejmują one zastosowanie odpowiedniego rozmiaru i koloru czcionki, a także projektowanie treści, które mogą być skanowane lub odczytywane w sposób nieliniowy. Niektóre rodzaje testów mogą również dotyczyć procesu użyteczności witryny.
Od drobnych szczegółów, takich jak układ tekstu, po szersze kwestie projektowe, takie jak projektowanie responsywne, poprawa użyteczności witryny poprawia wynik końcowy witryny: sposób, w jaki promuje określone zastosowanie i jak dociera do odwiedzających. Wraz z wysiłkami w zakresie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i widoczności w widocznym miejscu, użyteczność witryny odgrywa kluczową rolę w tworzeniu projektów internetowych o wysokiej wartości pod kątem Web Usability.
5 zasad użyteczności strony Web Usability
Użyteczność strony można podzielić na pięć kluczowych zasad: dostępność, przejrzystość, rozpoznawalność, wiarygodność i trafność. Oto krótka definicja każdego z nich:
- Dostępność. To po prostu łatwość dostępu do Twojej witryny. Dostępność Twojej witryny może zależeć od używanej platformy hostingowej i jej zgodności z urządzeniami, z których użytkownicy uzyskują do niej dostęp.
- Przejrzystość. Jest podstawą użyteczności witryny. Odwiedzający odwiedzają Twoją witrynę z myślą o konkretnych celach i obiecujemy, że cele te nie obejmują sprawdzenia Twoich umiejętności projektowania stron internetowych! Jeśli projekt Twojej witryny rozprasza lub dezorientuje odwiedzających, albo będą potrzebować więcej czasu, aby znaleźć to, po co przyszli, albo mogą całkowicie zapomnieć o swoim pierwotnym celu i odejść. W obu przypadkach wyjeżdżają niezadowoleni i raczej nie wrócą.
- Uznanie. Rozpoznawanie to sposób na opisanie procesu uczenia się, którego podejmują się użytkownicy, gdy odwiedzają nową witrynę. Możesz nie sądzić, że Twoja witryna musi zostać zbadana, aby można było z niej korzystać, ale w rzeczywistości wszystkie witryny wymagają co najmniej kilku sekund oceny, zanim użytkownik będzie mógł z nimi wchodzić w interakcję. Zdecydowana większość użytkowników będzie musiała na przykład w pewnym momencie wrócić do Twojej strony głównej, a większość będzie w tym celu szukać logo w lewym górnym rogu ekranu. Jeśli Twoja witryna działa inaczej, będą musieli poświęcić kilka sekund na naukę, jak wrócić do strony głównej. Projektując pod kątem użyteczności, staraj się, aby ta krzywa uczenia się była jak najkrótsza.
- Wiarygodność. Nawet jeśli klienci mogą łatwo znaleźć treść lub funkcjonalność, której szukają, jeśli jej nie ufają, strona jest dla nich gorzej niż bezużyteczna. Istnieje wiele sposobów na zademonstrowanie swojej wiarygodności poprzez projekt witryny, na przykład przejrzyste informowanie o firmie i celach.
- Znaczenie. Trafność jest prawdopodobnie najbardziej złożonym zagadnieniem użyteczności, ponieważ opisuje, czy treść, którą Twoi klienci widzą w Twojej witrynie, jest atrakcyjna. Tworzenie angażujących treści polega na dokładnym określeniu grupy docelowej, określeniu, czego chcą i jak najjaśniejszym zaspokojeniu ich potrzeb.