Czym są meta tagi?
Na skróty
Jeżeli posiadasz stronę lub sklep internetowy i nie wiesz, czym są meta tagi, musisz szybko uzupełnić swoją wiedzę. Ich poprawne wykorzystanie pozytywnie wpływa na wiele aspektów witryny.
Przedstawiamy najważniejsze meta tagi oraz informacje o tym, jak je stosować, czemu służą oraz dlaczego powinny być dla Ciebie istotne.
Czym są meta tagi?
Znaczniki meta, określane także jako metatagi, służą do opisu zawartości strony internetowej. Stosując je masz wpływ na to, jaki opis będzie widniał pod adresem witryny w wynikach wyszukiwania Google. Są one widoczne w kodzie źródłowym strony (format HTML). Nie są bezwartościowe z perspektywy użytkowników – informują pokrótce, jaką zawartość prezentuje dana strona, jeszcze zanim internauta zdecyduje się klęknąć w jej link.
Wyróżniamy kilka niezwykle przydatnych i ważnych meta tagów. To między innymi:
-
meta title – tytuł strony;
-
meta description – opis strony;
-
meta charset – określa czcionkę;
-
meta robots – informuje boty, czy mogą indeksować stronę. Ten meta tag pełni funkcję nawigacyjną dla robotów Google;
-
meta keywords – frazy kluczowe strony (meta tag nie jest już zaliczany do czynników rankingowych Google, co potwierdzono w 2009 roku).
Czym są meta tagi w praktyce?
Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest meta tag posłużymy się przykładem, jakim będzie strona główna Semcore.
Równocześnie przypominamy, że każda podstrona powinna posiadać inne, w pełni unikalne znaczniki title oraz meta description, które będą dopasowane do zawartości witryny – meta wpływa na widoczność strony! Oto zestawienie znaczników dla domeny Semcore.pl:
meta title: <title>Agencja SEO? Dziś to za mało. Poznaj Agencję Semcore!</title>
meta description: <meta name=”description” content=”Szukasz agencji SEO? Poznaj najlepszą w Polsce Agencję SXO (SEO + UX). Zadzwoń, napisz i rozwijaj swój biznes z nami!”/>
Jak sprawdzić meta tagi strony?
Meta tagi znajdują się w kodzie strony. Aby je sprawdzić, wykonaj kilka prostych kroków:
-
wejdź na witrynę, która Cię interesuje,
-
kliknij prawym klawiszem myszy i wybierz z listy opcję Wyświetl źródło strony lub skorzystaj ze skrótu klawiszowego Ctrl+U
-
aby znaleźć znaczniki meta, skorzystaj z okna wyszukiwania (Ctrl+F) i wpisz w nie meta title lub meta description.
Jak robić meta tagi?
Skoro wiesz już, co to są meta tagi, naucz się je konstruować. Bardzo ważne jest to, jakie informacje umieścisz w kodzie źródłowym strony. Co więcej, istnieją pewne ograniczenia, o których wiele osób po prostu nie wie lub zapomina. Zastosuj się do poniższych zasad, a przygotowywanie meta tagów będzie łatwe i przyniesie efekty w postaci wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.
Długość meta tagów – title i description
Długość znaczników meta odgrywa kluczową rolę w optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO i użyteczności, ponieważ wpływa na sposób wyświetlania informacji w wynikach wyszukiwania. Co więcej, stosowanie mata wpływa na zwiększenie atrakcyjności strony www. Długość meta tagów podaje się zarówno w przeliczeniu na znaki ze spacjami, jaki i w pikselach. Dlaczego? Ponieważ każda litera ma inną wielkość i może zajmować w tytule strony lub jej opisie mniej lub więcej miejsca.
Poniżej znajdziesz opis optymalnej długości dla najważniejszych meta tagów:
-
meta title – tytuł strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania i w zakładkach przeglądarek, powinien mieć długość od 50 do 60 znaków, a więc około 512 pikseli (należy w tym uwzględnić spacje);
-
meta description (opis meta) – opis strony, który pojawia się pod tytułem w wynikach wyszukiwania, powinien mieć długość od 150 do 160 znaków, a więc około 960 pikseli (należy w tym uwzględnić spacje);
-
meta keywords – choć historycznie ważne, obecnie nie są już brane pod uwagę przy ocenie przez algorytmy wyszukiwarki, dlatego nie ma zaleceń co do ich długości. Współcześnie ten tag jest praktycznie zbędny i najczęściej pomijany w optymalizacji stron;
-
meta robots – nie ma ustalonej długości dla meta tagu „robots”, ponieważ jego zadaniem jest dostarczenie wyszukiwarkom prostych poleceń (np. „index, follow”, „noindex, nofollow”). Z reguły ten tag nie przekracza 30-50 znaków;
-
meta charset – nie ma określonej długości. Jego rola polega jedynie na określeniu kodowania znaków strony za pomocą krótkiego identyfikatora.
Musisz wiedzieć, że…
…dłuższy meta description zostanie automatycznie skrócony. Strony w wynikach wyszukiwania z niezoptymalizowanymi tagami mogą być postrzegane jako te mniej atrakcyjne dla użytkownika. Odpowiednie meta tagi powinny być jasne, zwięzłe, zawierać słowa kluczowe i zachęcać użytkownika do wejścia na stronę.
Jeszcze w 2019 roku w przypadku meta description bezpieczne było stosowanie 160 znaków ze spacjami. Od 2020 roku Google na liście wyszukiwań zwykle „pokazuje” ich około 155. Wyszukiwarki Bing oraz Yahoo są w stanie wyświetlić ponad 165 znaków ze spacjami, ale korzysta z nich znacznie mniej użytkowników niż ma to miejsce w przypadku Google.
Powyższe dane dotyczące długości meta tagów to rekomendacja dla urządzeń stacjonarnych. W przypadku smarfonów i tabletów te wartości mogą być mniejsze i oscylują na poziomie około 110 znaków ze spacjami.
Znacznik title ogranicz do 60 znaków ze spacjami. Gdy tekst będzie dłuższy, w wyszukiwarce pojawią się tylko pierwsze słowa, a po nich znaki “(…)”, więc użytkownicy i tak nie przeczytają tych informacji.
Czy stosować nazwę domeny w meta tagach?
Stosowanie nazwy własnej strony internetowej w meta tagach nie jest konieczne, ale przydatne. Szczególnie wtedy, gdy prowadzisz sklep. Klienci-użytkownicy mogą wyszukiwać Cię poprzez nazwę firmy. Zaleca się stosowanie tego zabiegu w tytule strony, a nie meta description. Opis zdecydowanie lepiej wykorzystać, aby przekazać użytkownikom ważniejsze informacje oraz zachęcić do wejścia na stronę.
Dlaczego Google zmienia meta tagi na inną treść w wyszukiwarce?
Czasami zdarza się, że mimo ustawienia meta tagów, użytkownicy widzą inne informacje w wynikach wyszukiwania. Dlaczego tak się dzieje? To proste. Google, podobnie jak inne wyszukiwarki, stara się dopasować odpowiedź na konkretne zapytanie. Często wyszukiwarka „czerpie” informacje z tekstów na stronie, aby pokazać internautom, jakie dane skrywa konkretny serwis.
CTA w meta tagach – zachęć użytkownika do działania
Zastosuj call to action w ostatnim zdaniu. Zachęć użytkownika internetu do działania i zaproś go do wejścia na stronę. Możesz wykorzystać takie sformułowania jak:
-
sprawdź;
-
zobacz;
-
dowiedz się;
-
przekonaj się;
-
poznaj.
Znaczniki meta w pozycjonowani stron internetowych
Jak robić meta tagi, aby pozycjonować stronę internetową? Postaraj się użyć fraz kluczowych (w tym główne słowo kluczowe) w znacznikach meta, które są zgodne z tym, co przedstawia podstrona. To bardzo ważne!
Jeżeli prowadzisz sklep z meblami i tworzysz meta tag dla zakładki z łóżkami, nie używaj słów związanych z innym asortymentem. Sama optymalizacja meta tagów nie wywoła dużych wzrostów w Google bez podejmowania innych działań z zakresu SEO.
Dlaczego meta tagi są ważne?
O tym, jak robić meta tagi wspominamy nie bez powodu. To bardzo ważna kwestia dla każdej strony internetowej, a szczególnie sklepów e-commerce. W zależności od tego, w jaki sposób reklamujesz się w wyszukiwarce, możesz pozyskać klienta i zwiększyć ruch w obrębie serwisu lub nie.
Odpowiednio przygotowane znaczniki title oraz meta description mogą wpłynąć pozytywnie na CTR, czyli współczynnik klikalności i rzutować tym samym na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Jak dodać meta tagi?
Meta tag można dodawać na różne sposoby. Część osób zmienia znaczniki meta w kodzie, co jest czasochłonne i wymaga wiedzy oraz pewnego doświadczenia. Warto zatem zautomatyzować ten proces.
Dodawanie meta tagów jest łatwe w przypadku popularnych systemów do zarządzania stronami internetowymi. Najczęściej wystarczy wtyczka, która pozwala na dodawanie tagów przy każdej podstronie, czy też wpisie na blogu.
W przypadku WordPress możesz skorzystać z YoastSEO lub All in One SEO. Każdy z systemów do zarządzania stroną internetową posiada własna wtyczkę, czy też odpowiednią metodę do sprawnego dodawania znaczników meta.
Czy meta tagi działają?
Chcesz sprawdzić działanie zmienionych meta tagów? Czy efekt ich stosowania jest widoczny? Wystarczy w przypadku tytułu spojrzeć na nazwę karty, w której będzie otwarta podstrona ze zmienionymi meta tagami.
Sprawdzenie opisu wymaga wyświetlenia źródła strony i kodu html, który się tam znajduje – o tym, jak to zrobić pisaliśmy już wyżej. Istnieją jednak znacznie łatwiejsze sposoby, jak na przykład wykorzystanie wtyczki SEO do przeglądarek. Wśród tych polecanych do przeglądarki Chrome jest SEO meta in 1 click. To narzędzie nie tylko pokaże Tobie tytuł i opis danej strony (wraz z informacją czy meta nie są za długie/za krótkie), ale także jest w stanie wyświetlić inne przydatne w SEO informacje o stronie.