Czym jest schema generator?

3 min czytania

Schema to dane strukturalne (kod) implementowane na stronie internetowej, których celem jest lepsze określenie tego, co dokładnie przedstawia konkretna witryna. Roboty indeksujące wyszukiwarek dzięki nim w dokładniejszy sposób interpretują analizowane zasoby. Wszystkie informacje na ten temat dostępne są na oficjalnej platformie schema.org. Jeżeli posiadasz własną stronę i chcesz uzupełnić ją przy pomocy takiego kodu, skorzystaj ze schema generatora.

Co to jest schema generator?

Schema generator to narzędzie, które pozwala wygenerować kod schema (dane strukturalne). Po implementacji takiego elementu na stronę internetową, w wynikach wyszukiwania – np. w Google – zaczynają pojawiać się dodatkowe elementy, uatrakcyjniające i często zachęcające do kliknięcia. Z drugiej jednak strony dane strukturalne mogą także obniżyć współczynnik CTR, ponieważ użytkownik może otrzymać odpowiedź na swoje pytanie bez otwierania witryny.

schema

Z reguł implementacja danych strukturalnych jest bardzo prosta. Schema generator pozwala wygenerować gotowy kod, który następnie umieszcza się w sekcji head witryny. Należy pamiętać, aby wybierać odpowiedni typ danych, zgodny z tym, co przedstawia konkretny adres URL.

Jeżeli szukasz schema generatora, skorzystaj z tych narzędzi:

  • Schema Markup Generator: technicalseo.com
  • Shema Markup Generator: rankranger.com
  • Schema.dev

W prosty i szybki sposób wygenerujesz dane, które następnie pozwolą zainteresować użytkowników z poziomu wyszukiwarki dzięki elementom rozszerzonym.

Zobacz  Googlebot

Jak korzystać ze schema generatora?

Choć poszczególne schema generatory różnią się od siebie, idea ich działania jest dokładnie taka sama. Dlatego zapoznaj się z dowolnym narzędziem wymienionym wyżej, aby sprawdzić jego działanie w praktyce. Pamiętaj, aby postępować zgodnie z zasadami wyszukiwarek – elementy rozszerzone muszą być całkowite przyjazne użytkownikom, dlatego stawiaj na jakość, a nie ilość. Nie każdy adres URL potrzebuje elementów rozszerzonych, które wzbogacają wygląd witryny w wyszukiwarce.

Generowany kod może być implementowane na 3 podstawowe sposoby:

  • przez mikrodane (Microdata) – w praktyce najprostszy sposób, opierający się na wklejaniu kodu HTML do sekcji body lub head,
  • RDF – rozszerzenie HTML5. Zwykle umieszcza się je w sekcji head lub body. W tym przypadku atrybuty to: „vocab”, „typeof” i „property”.
  • JSON-LD – to oznaczenie JavaScript, umieszczane najczęściej w sekcji head lub body. Ten sposób jest rekomendowany przez Google.

Po zaimplementowaniu schema możesz zweryfikować poprawność wdrożonej zmiany przy pomocy narzędzia search.google.com/structured-data/testing-tool.

schema generator

Czy elementy rozszerzone w wyszukiwarce wpływają na SEO?

Elementy rozszerzone są widoczne w wynikach wyszukiwaniach. Czy mają znacznie dla SEO? Google nie wskazuje, jakby takie rozwiązanie miało bezpośrednie przełożenie na wyniki wyszukiwania. Warto jednak zauważyć, że implementacja schema pozwala robotom indeksującym „w lepszy” sposób zrozumieć zawartość konkretnego adresu URL.

Dlatego w pewnym stopniu wdrożenie elementów rozszerzonych może wpływać na pozycjonowanie – nie oznacza to jednak, że implementacja schema natychmiast pozwoli prześcignąć konkurencję w wynikach wyszukiwania.

Zobacz  Jak uchronić się przed Payday Loan?

Warto zaznaczyć, że korzystanie z danych rozszerzonych może znacząco wpływać na współczynnik CTR. Z jednej strony to elementy zachęcające do kliknięcia. Z drugiej jednak udostępnienie informacji odbiorcom z poziomu wyników wyszukiwania może przyczynić się do braku kliknięcia i załadowania strony. Dlatego wykorzystywanie schema powinno być realizowane z pomysłem, aby pomóc witrynie, a nie jej zaszkodzić. Elementy rozszerzone to także marketing – gdy wyświetlają się w Google, zajmują więcej przestrzeni na ekranie. W ten sposób łatwiej zwrócić na siebie uwagę użytkownika, co w pewnym stopniu przyczynia się do budowania autorytetu i rozpoznawalności.

Jeżeli chcesz skorzystać z takiego rozwiązania, zapoznaj się z typami danych strukturalnych. Następnie wygeneruj je przy pomocy odpowiedniego narzędzia oraz zaimplementuj na swojej stronie internetowej.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy