A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Mapa percepcji

Co to jest mapa percepcji w marketingu i jak ją zrobić?

Analiza faktów i cech, przez których pryzmat postrzegają Cię klienci może stanowić świetną bazę marketingową. Ułatwia nie tylko zrozumienie potrzeb odbiorcy, ale też jego przywiązanie do marki oraz motywację do zakupu produktów lub usług. Elementem, który umożliwia pełne zrozumienie potrzeb konsumentów jest mapa percepcji produktu. Co to takiego i w jaki sposób ją wykonać?

Mapa percepcji

Zdj 1. Marketing jest skutecznie oparty na percepcji

Źródło: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*mUE163Cl1vsC59VlGcQFaQ.jpeg

Zacznijmy od tego, że narzędzi analitycznych na rynku jest naprawdę wiele. Umożliwiają one poprawę wyników marketingowych, dopasowując komunikację i ofertę do potrzeb użytkowników (odbiorców) treści, produktów i usług. Mapa percepcji produktu to narzędzie, które ma działać docelowo podobnie do analizy SWOT czy prowadzone szeroko badania konsumenckie. Cel tych działań jest taki sam – lepsze poznanie potrzeb klientów.

Mapa percepcji – co to?

Czym jest mapa percepcji produktu? To specjalne narzędzie marketingowe, które pomaga w zrozumieniu postrzegania marek, produktów i usług przez klientów. Polega na dopasowaniu wybranych cech lub atrybutów do działalności marki i graficznym przedstawieniu opinii konsumentów na wykresie.

Atrybuty (cechy) mogą być wskazane przez firmę, biorąc pod uwagę to, z czym ta jest lub chciałaby być kojarzona. Odnosi się nie tylko do działalności samego badanego produktu, usługi czy marki, ale też do konkurencji – dzięki temu możesz analizować i kontrolować otrzymane wyniki. Na mapach percepcji mogą pojawiać się takie cechy jak cena produktu, trwałość, wszechstronność, dostępność, jakość i dbałość o środowisko.  

Jaki jest cel realizacji mapy percepcji produktu, usługi lub całej marki? Dzięki niej przedsiębiorca może zrozumieć, w jaki sposób klienci postrzegają oferowane produkty w odniesieniu do innych podmiotów (szczególnie konkurencji). Ułatwia wskazanie mocnych i słabych stron marki. Dzięki identyfikacji można wdrożyć działania naprawcze i podtrzymać pozytywne, obowiązujące trendy. Niekiedy narzędzie ułatwia wskazanie niszy, która nie jest obstawiona przez konkurencję. 

Jak zrobić mapę percepcji produktu?

Mapa percepcji wymaga przeprowadzenia podstawowych badań na grupie klientów, którzy korzystają z Twoich usług lub kupują Twoje produkty. Badania nie muszą być zaawansowane. Wystarczy ankieta wysyłana do newslettera produktowego. Jak zrobić mapę percepcji krok po kroku? Na co zwrócić uwagę?

  1. Wybierz cechy do badania – przemyśl, jakie cechy chcesz zbadać. Swój wybór oprzyj na dotychczasowych doświadczeniach i realizowanej strategii.
  2. Przygotuj ankietę dla klientów – ankieta powinna być oparta na postrzeganiu konkretnych produktów lub usług przez pryzmat wskazanych wcześniej cech.
  3. Określ grupę docelową swojej ankiety – istotne jest wskazanie, do kogo chcesz adresować przygotowaną ankietę. Pamiętaj, że różnymi produktami interesują się zróżnicowane grupy klientów. Mogą różnić się np. co do wieku, miejsca zamieszkania czy stanu majętności klienta.
  4. Przeprowadź ankietę – pytania do ankiety wyślij mailem lub za pomocą innych narzędzi. Odpowiedzi na pytania powinny być proste np. stopniowane od 1 do 5. Przykładem pytania do ankiety percepcyjnej będzie „Jak bardzo produkt X kojarzy się z innowacyjnością? Wskaż w skali od 1 do 5”.
  5. Zbierz dane i przeanalizuj je – pogrupuj odpowiedzi na pytania i porównaj je np. w arkuszu kalkulacyjnym.
  6. Stwórz mapę percepcji – przygotuj wykresy do analizy danych. Na wykres umieść nazwę swoich produktów, odpowiedzi klientów i ewentualne informacje o odbiorze konkurencji. 
  7. Zinterpretuj wyniki – porównaj wyniki ze swoimi oczekiwaniami i konkurencją. Jeżeli wynik jest poniżej Twoich oczekiwań, musisz zmieniać działania strategiczne.

Mapa percepcji

Zdj 2. Analiza danych to podstawa percepcji produktu

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/analiza-analityka-biznes-wykresy-1841158/

Mapa percepcji produktu – przykład i zastosowanie

Zastosowanie mapy percepcji to m.in. przygotowanie strategii marketingowych, działań SEO, analizy rozwoju marki lub zmian wpływających na postrzeganie produktów na rynku. Narzędzie jest bardzo wszechstronne i pozwala na zwiększenie sprzedaży danych towarów lub usług wśród dotychczasowych klientów, lub ułatwia pozyskanie nowych. Warto regularnie przeprowadzać takie badania, aby kontrolować odczucia odbiorców własnej marki i modyfikować działania digital marketingowe.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!