Czym jest marketing operacyjny?
Na skróty
Marketing składa się z wielu mniejszych elementów. Dla przykładu jest to marketing operacyjny lub strategiczny. To pierwsze pojęcie stało się w ostatnim czasie bardzo popularne. W tym artykule nie tylko wyjaśnimy Ci, czym jest ten rodzaj marketingu, ale również wskażemy, na czym on polega. Zapraszamy do zapoznania się z treścią tekstu.
Czym jest marketing operacyjny? – Definicja
Marketingiem operacyjnym nazywamy działania marketingowe, które realizowane są z zachowaniem krótkiej i średnioterminowej perspektywy. W zakres tego zagadnienia wchodzą również codzienne działania. Cechą charakterystyczną marketingu operacyjnego jest, że przedsiębiorstwo w jego ramach rozwiązuje problemy, które pojawiają się w czasie rzeczywistym. Ma to wpływ zarówno na dystrybucję, jak i sprzedaż oraz promocję usług i produktów.
Być może zastanawiasz się zatem, jakie mogą być przykłady marketingu operacyjnego. Są to na przykład ulotki, grafiki, banery, reklamy prasowe oraz materiały wideo. Nierzadko w obszar działań, które są podejmowane w ramach marketingu operacyjnego, wchodzi także prowadzenie mediów społecznościowych, promocja sprzedaży, public relations oraz reklamy w sieci internetowej. Wiele firm decyduje się skorzystać z usług sprawdzonych agencji marketingowych na przykład po to, aby wdrożyć skuteczny marketing operacyjny w Internecie.
Marketing zgodnie z definicją Philipa Kotlera jest zarządzaniem korzystnymi relacjami z klientami. Celem jest zatem wytworzenie określonych wartości dla klientów, a także otrzymywanie w zamian określonych wartości. W ogólnym założeniu marketing powinien skupiać się na:
- stworzeniu strategii marketingowej,
- zrozumieniu rynku oraz potrzeb klientów,
- konstruowaniu planu i programu działań,
- zbudowaniu relacji oraz pozytywnych doświadczeń klientów,
- pozyskanie wartości od klientów.
W zakres tego zagadnienia wchodzą różne elementy. Są to na przykład marketing operacyjny oraz marketing strategiczny. Dobrze jest je od siebie odróżniać.
Czym się różni marketing operacyjny od marketingu strategicznego?
Marketing strategiczny to działania, które są realizowane na znacznie bardziej ogólnym poziomie. Przygotowują one większe cele, a także kierunki działań. Z kolei marketing operacyjny jest zorientowany na bieżące działanie. Jego nadrzędnym celem jest opracowywanie i realizacja rozwiązań, które zostały ustalone w ramach marketingu strategicznego.
Jak można wykorzystać marketing operacyjny?
W naszym kraju mnóstwo firm na co dzień wykorzystuje marketing operacyjny. W dużych przedsiębiorstwach w zakres działań wchodzi w takim przypadku druk materiałów promocyjnych, zarządzanie projektami, a także kontrola kosztów i współpraca z poszczególnymi działami organizacji. Nierzadko sytuacja wygląda tak, że zarząd sieci sklepów zajmuje się marketingiem strategicznym, natomiast ten operacyjny realizowany jest indywidualnie na szczeblu poszczególnych miejsc, w których działa firma. Dzięki temu możliwe jest zachowanie pełnej kontroli nad poziomem realizacji marketingu strategicznego. W ten sposób działalności zwiększają rozpoznawalność marki, zarządzają cenami, a także zaopatrzeniem i dystrybucją towarów.
Marketing operacyjny — podsumowanie
Marketing operacyjny to element marketingu, który sprowadza się do działań bieżących. Jego celem jest praktyczne realizowanie założeń zawartych w programie marketingu strategicznego. Charakterystyczną cechą tego elementu marketingu jest reagowanie na bieżące sytuacje, które pojawiają się w firmach. W tradycyjnej odmianie to również produkcja ulotek, grafik, banerów, reklam prasowych oraz materiałów wideo.
Coraz częściej opisywany rodzaj marketingu jest wykorzystywany za pośrednictwem Internetu — na przykład mediów społecznościowych. Jeżeli jesteś zainteresowany wdrożeniem marketingu operacyjnego do swojej firmy i efektywną realizacją tych działań, możesz skorzystać z jednej ze sprawdzonych agencji marketingowych.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie