Co to jest CPE (cost per engagement)?
Na skróty
W reklamach internetowych występuje wiele modeli zarówno ich tworzenia, udostępniania jak i samego rozliczania. Płacenie za wykonanie poszczególnych akcji przez internautę jest gwarantem tego, że zwrócił on uwagę na treść CPE to system zakładający ponoszenie kosztów przez reklamodawcę tylko wówczas, gdy użytkownik podejmie interakcję z reklamą. Może być to kliknięcie, najechanie myszką, czy pobranie aplikacji. Istnieje wiele różnych rodzajów działań, za które prowadzone są rozliczenia, będą one inne dla witryn internetowych, dla gier i aplikacji.
Co to jest CPE? – Definicja
CPE, czyli cost per engagement, to model rozliczenia za reklamę w Internecie. Cechą szczególną tego modelu jest kwestia opłat, ponieważ reklamodawca płaci tylko i wyłącznie wtedy, gdy nastąpi jakaś reakcja ze strony użytkowników, a więc na przykład kliknięcie w reklamę lub przesunięcie suwaka.
Rozliczanie kosztów w reklamach Lightbox
Lightbox Ads to rodzaj reklam, które mogą rozwijać się do dużych rozmiarów, w ich obszarze istotne jest zaangażowanie użytkowników, zwrócenie uwagi oraz podtrzymanie zainteresowania. Wyróżniają się tym, że są interaktywne i mogą zawierać treści multimedialne takie jak wideo, galerie obrazów lub pliki produktowe. Opłaty w Lightbox są mierzone wskaźnikiem CPE. Koszty nie są generowane tylko po kliknięciu, ale za samą interakcję. W modelu ustalania stawek cost per engagement, reklamodawcy płacą wyłącznie wtedy, gdy użytkownicy zaangażują się w daną kreację. Wydawcy zarabiają zatem wtedy, kiedy internauci przytrzymają kursor myszy na obszarze, albo dotkną go na ekranie telefonu.
CPE w rich media
Rich media to taki rodzaj reklamy, który na celu ma zaangażowanie odbiorcy. To właśnie czyni doskonałą okazję do wykorzystania modelu CPE. Spotykamy się z takimi reklamami na komputerach, laptopach i urządzeniach mobilnych. Aktywność użytkowników jest ważna również na różnego rodzaju portalach społecznościowych. Elementem rich media będzie zatem wideo, animacja, gra, zabawa, wszystko to, co jest znacznie bardziej angażujące w porównaniu ze statycznym banerem. Warto zauważyć, że w natłoku treści sponsorowanych ludzie omijają je i nie zwracają na nie uwagi, bardziej aktywny rodzaj reklam pozwala na interakcję między użytkownikiem a treścią. Sam odbiór stanowi dla internauty interesujące doświadczenie, odrywając od nawyku pobieżnego przeglądania. Ciekawe i kreatywne działania budują pozytywny wizerunek marki jako nowoczesnej i otwartej na klientów, co zwiększa szansę zakupu promowanego produktu.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie
Zastosowanie CPE
Jednym z zastosowań systemu CPE w rich media będzie reklama rozwijana po ruchu kursorem czy dotknięciu, gdzie samo najechanie na dany obszar to właśnie wspomniane zaangażowanie internauty. Kreacja powiększa się, zasłaniając pozostałe treści na stronie po czynności wykonanej przez użytkownika. Może przybierać różne kształty czy stosować efekty. Wraca do pierwotnej formy po upływie określonego czasu lub najechaniu kursorem na inny obszar. Interakcja to też wypełnienie ankiety, uzupełnienie formularza, dołączenie do programu lojalnościowego. Może być również interpretowana jako obejrzenie w całości pliku wideo przy stuprocentowej widoczności playera.
CPE znajduje zastosowanie w Google Ads, a konkretnie wariancie AdSense dla reklamodawców.
Cost per engagement na urządzeniach mobilnych
W modelu rozliczeń CPE samo wyświetlanie reklamy jest bezpłatne. Jednym z rodzajów wykorzystania interakcji z użytkownikiem są gry na telefon, gdzie pojawiają się na przykład z inicjatywy użytkownika, by otrzymać bonus- punkty, dodatkową szansę, podpowiedź, więcej czasu w danym poziomie itd. Po dotknięciu na reklamę, czy dokonaniu zakupu finalizowana jest kampania. To, za co dokładnie reklamodawca musi ponieść koszt określają warunki umowy. W aplikacjach istotne będzie osiągnięcie dużej ilości rejestracji.
Popularne obecnie portale społecznościowe są przeglądane bardzo często, słusznie zauważyli to specjaliści od marketingu i jest to skutecznie wykorzystywane. Rozliczenia CPE mogą dotyczyć kliknięcia w polubienie, danie łapki w górę, udostępnienia, dodania komentarza czy skontaktowania się.
Metody ustalania stawek dla reklamodawców a CPE
CPE rozliczany jest w takiej walucie, w jakiej marketingowiec dokonuje rozliczeń z domem mediowym. Płatności wyłącznie za dokonanie interakcji – a więc zapoznanie się z reklamą, a nie samo jej umieszczenie – mogą okazać się bardzo korzystne i efektywne. Dobre targetowanie i docieranie do naprawdę zainteresowanych użytkowników to jedne z istotnych zalet. Ten model rozliczeń jest wykorzystywany w reklamach interaktywnych, grach i aplikacjach. Wydawcy generują zarobki, kiedy użytkownicy decydują się zaangażować w kreację. W przypadku modelu CPE uznaje się, że możliwe jest bardzo efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego. W końcu płatność jest konieczna tylko wtedy, gdy użytkownicy wejdą w interakcję z daną reklamą, banerem, treścią. CPE jest jednak najlepszym modele dla tych biznesów, które chcą osiągnąć spory wolumen, na przykład rejestracji lub kliknięć.