Backlinki – jak je pozyskiwać?
7 min
7 min
Na skróty
Backlinki, nazywane w języku polskim linkami zwrotnymi lub przychodzącymi, to zewnętrzne łącza odsyłające do danej strony. Znajdują zastosowanie jako narzędzie pomagające w pozycjonowaniu. Należą do tak zwanych off-page SEO, czyli technik stosowanych poza witryną. Przemyślana strategia budowania linków w znaczący sposób przyczynia się do polepszenia pozycji w rankingu wyszukiwarki. Zapoznaj się z naszym artykułem i dowiedz się jak wykorzystać backlinki w celu polepszenia notowań ratingowych Twojej strony lub bloga.
Spośród wielu sposobów na skuteczne pozycjonowanie witryny, backlinki są niezwykle istotne. Za ich pomocą można znacząco wpłynąć na polepszenie oceny strony w rankingu wyszukiwań. Bez off-site SEO nie osiągniesz najwyższych stron w wynikach wyszukiwania. Czym dokładnie są backlinki? Ich istota zawiera się w samej nazwie, są to bowiem linki przychodzące, które przekierowują użytkowników sieci do właściwej strony internetowej lub podstrony, czyli do tej, która ma być pozycjonowana. Jak zdobywać backlinki i na co zwrócić uwagę, backtak aby były one wartościowe i spełniały swoje zadanie?
Działania pozycjonujące dzielą się na takie, które można wykonywać w ramach strony oraz takie, które wprowadza się poza nią. Jeżeli chodzi o backlinkowanie, w przeważającej większości jest to działanie off-site SEO, czyli dziejące się w innych miejscach niż właściwa witryna. Tego typu zabieg pozwala na pozyskanie linków i zbudowanie ich sieci, która pozwala na uzyskanie lepszych pozycji rankingowych w wyszukiwarkach. Oczywiście pod warunkiem, że odsyłacze będą dobrej jakości.
Linki mają też zastosowanie w wewnętrznym SEO. Pomagają one w nawigowaniu po stronie i umożliwiają proste przedostawanie się do podstron. Taka siatka połączeń w ramach jednej witryny, pomaga poruszać się po niej nie tylko użytkownikom, ale także botom Google. Z tego powodu wpływa pozytywnie na pozycjonowanie i nie powinna być zaniedbana.
Odpowiedniej wartości backlinki są niezawodną metodą na polepszenie oceny Twojej strony przez algorytmy Google. Czy oznacza to, że powinieneś mieć ich jak najwięcej? Nie, kierowanie się wyłącznie liczbą nie przekłada się w tym przypadku na jakość. Wszystko za sprawą algorytmu Google o wdzięcznej nazwie Pingwin, który ocenia to czy prowadzące na witrynę odsyłacze spełniają odpowiednie standardy, czy może tylko są spamem.
Wiąże się to z User Experience, na które tak mocno stawia Google. Linki, które odsyłają do Twoich treści, muszą pochodzić z miejsc, które cieszą się dużym zaufaniem użytkowników, nie zawierają spamu. Są to strony, które posiadają wartościowe treści. Nie muszą zajmować wysokich miejsc w wyszukiwarce (choć jest to plus), ale powinny być bezpieczne i odpowiednio skonstruowane. Tego rodzaju witryny, zamieszczając linki prowadzące do zewnętrznej strony, niejako ręczą za nią swoją własną opinią. Dzięki temu witryna, która posiada dużą liczbę backlinków ze sprawdzonych źródeł, sama zyskuje na wiarygodności. Jeśli inni ją polecają, to znaczy, że jest wartościowa.
Istotne jest też to jak skonstruowane są odnośniki. Backlink powinien być umieszczany w treściach w sposób naturalny, tak by został uznany przez algorytmy za spam. Duża liczba słabej jakości linków zwrotnych nie tylko nie przyczyni się do lepszego pozycjonowania. Pamiętaj o tym, że niektóre linki tracą na wartości, albo stają się nieaktywne. Monitoruj je.
Pozyskiwanie linków jest działaniem, które przede wszystkim wpływa na pozycjonowanie. Jak to działa? W tym przypadku niekoniecznie “więcej” znaczy “lepiej”. Algorytmy Google przez jakość backlinków oceniają czy strony, do których te prowadzą są wartościowe. Dlatego odsyłacze mogą dać stronie dużo i podnieść jej rating w wyszukiwarkach, o ile same są dobre. By spełnić ten warunek muszą pochodzić z innych witryn, które cieszą się odpowiednią opinią. W ten sposób strony te dzielą się swoją popularnością z miejscem, do którego prowadzą i niejako ręczą za nie swoją własną opinią. Dzięki temu wyszukiwarki postrzegają backlinkowane portale życzliwej.
Pozyskiwanie backlinków jest przez to świetnym sposobem na uzyskanie większej widoczności w wynikach wyszukiwań, a co za tym idzie pomagają wygenerować na danej stronie duży ruch.
Backlinki dzielą się na różne podtypy. Warto je poznać, ponieważ posiadają inne funkcje, a każda z nich przydaje się w optymalizowaniu strony. Wyróżniamy przede wszystkim linki follow (nazywane często “dofollow” co w teorii jest błędem) oraz nofollow.
To najpopularniejsza forma linkowania. Link typu follow, po polsku oznacza “podążaj” i skłania boty wyszukiwarek do tego, by weszły na daną stronę. Witryna, która odsyła, dzieli się w ten sposób swoim autorytetem z tą, do której prowadzi łącze. Follow w prosty sposób mogą podnieść zaufanie do nowej czy mniejszej strony i ich pozyskanie jest kluczowe dla dobrze zaplanowanej strategii SEO.
Linkowanie follow sprawdza się nie tylko w off-site SEO, ale także w wewnętrznej nawigacji na witrynie. Odpowiednie wykorzystanie tego typu łączu pomaga poruszać się botom pomiędzy stroną główną, a podstronami.
Tak jak nofollow każe botom podążać za linkiem, tak nofollow tego zabrania. Tak oznaczony odsyłacz jest ignorowany przez algorytmy wyszukiwarek. Po co więc istnieje? Po to by złej jakości backlinki, które prowadzą na stronę nie były brane pod uwagę w jej ocenie. Zazwyczaj atrybut nofollow posiadają linki pochodzące z for internetowych czy portali społecznościowych. Linki tego typu jednak generują ruch użytkowników, pomagają zapoznać się z contentem strony i ostatecznie mogą pomóc w pozyskiwaniu odsyłaczy follow.
Linki nofollow funkcjonują dobrze w SEO wewnętrznym. Pozwalają zablokować botom dostęp do stron takich, jak podstrona logowania, które nie są tak istotne dla pozycjonowania. Posiadanie ich zmniejsza ryzyko ocenienia witryny jako sztucznie promowanej.
Duża liczba backlinków pochodzących ze słabej jakości stron zewnętrznych, może powodować efekt odwrotny od zamierzonego. Boty mogą uznać je za spam i przez to ukarać witrynę, do której prowadzą odsyłacze. Dlatego nie opłaca się wstawiać backlinków wszędzie, gdzie się da. Zamiast tego należy próbować pozyskać je w sposób naturalny. Ten sposób gwarantuje to, że linki będą charakteryzować się wysoką jakością. Dzięki temu algorytmy Google będą spoglądać na nie dobrze i tak samo oceniać witrynę, windując ją w górę w rankingu wyszukiwań.
Istnieje dużo sposobów na to, by odsyłacze do Twojej strony zaistniały w sieci i zostały wychwycone przez algorytmy. Równocześnie jednak należy wystrzegać się takich technik, które mogą zostać zakwalifikowane jako spam i obniżyć wartość witryny w rankingu zaufania. Jak zdobywać backlinki w taki sposób by było to korzystne? Przede wszystkim do pozyskiwania linków często przydaje się specjalistyczne narzędzie, takie jak Ahrefs. To oprogramowanie, które pozwala określić link juice oraz przydaje się podczas wielu innych czynności związanych z link buildingiem.
Jak pozyskiwać backlinki, żeby te zostały uznane za wartościowe? Istnieje na to parę sposobów, które omawiamy poniżej. Są one naturalną metodą, która przynosi długotrwałe i pozytywne rezultaty.
Jednym z rezultatów dbania o pozytywne doświadczenia dla użytkowników, mogą być pozyskane linki. Zawarty na stronie content, o ile jest fachowy i wyróżnia się jakością, pomaga zwiększyć ruch na stronie. Jest promowany zarówno przez algorytmy, jak i chętnie udostępniany przez odwiedzających witrynę czy bloga. Tworzy to szanse na oddolne przekazywanie linków dalej. Z tego powodu warto zatrudnić ekspertów do dbania o jakość zamieszczanych treści. Dużą pomocą mogą okazać się też artykuły sponsorowane.
Dobrze sprawdzać się będzie także promowanie swoich treści na zewnętrznych portalach. W tym przypadku, w zamian za udostępnienie swojego contentu, na przykład w postaci wartościowego artykułu, otrzymuje się link dobrej jakości. Buduje to również ekspercki wizerunek. Jest to bardzo naturalny sposób na tworzenie wartościowych backlinków. Kreowanie treści o wysokiej wartości merytorycznej i fachowym charakterze w ramach danej branży zwiększa widoczność witryny w wyszukiwaniach. Użytkownicy szukają bowiem nie tylko ofert, ale także wiedzy i chętnie się dzielą wartościowymi stronami. Tego rodzaju artykuły mają zatem bardzo dużą szansę na bycie naturalnie linkowanymi dalej.
Dodatkowo warto udzielać się z tego rodzaju treściami na zewnętrznych i branżowych serwisach, które to umożliwiają. Jest to zysk dla obu stron, ponieważ właściciel takiej witryny zyska wartościowy content, a Ty jako twórca wartościowe odsyłacze, a dodatkowo pomoże Ci to wykreować się na eksperta.
Jest to ciekawa metoda polegająca na wyszukiwaniu niedziałających już linków udostępnionych w serwisach informacyjnych. Sprawdza się to jeżeli nieistniejąca strona zajmowała się tym samym zagadnieniem, co ta, którą chcemy promować. Wtedy wystarczy skontaktować się z administratorem i spróbować zastąpić niedziałający odsyłacz swoim. Jest to działanie, które przynosi obu stronom korzyści.
Wrażenia wizualne są nie do przecenienia w dzisiejszym marketingu. Wystarczy spojrzeć na popularne social media, gdzie głównie udostępnionymi materiałami są fotografie, infografiki i materiały wideo. Przykuwają one spojrzenia i zarazem podawane są one w łatwo przystępnej formie, która nie zabiera wiele czasu na zapoznanie się z jej treścią. Skutkuje to tym, że tego rodzaju treści mają ogromny potencjał na bycie udostępnionymi dalej. W rezultacie generują dużą liczbę backlinków. W dobie dużej konkurencji, ważne jest pierwsze wrażenie i zaintrygowanie potencjalnego klienta. Świetnie w tej roli sprawdzają się infografiki, zdjęcia i materiały wideo. Większość użytkowników sieci udostępnia materiały właśnie w takiej formie, gdyż są one bardzo nośne i łatwe do rozpowszechniania. Może to być doskonała metoda na pozyskanie dużej ilości linków zwrotnych.
W wielu przypadkach to właśnie fanpage na portalach społecznościowych mają najszerszy zasięg. Należy wykorzystać możliwości, które oferują i za pomocą fanpage oraz udzielania się w serwisie, udostępniać linki prowadzące do właściwej witryny. Przy odpowiednio prowadzonej polityce, społeczność sama będzie udostępniać je dalej i generować ruch. Promocja w social media jest niezwykle istotna w obecnych czasach. Wielokanałowość jest kluczowa dla przeprowadzenia skutecznej kampanii SEO. Tworzenie i prowadzenie wszelkiego rodzaju fanpage’ów jest świetną okazją na to by rozpowszechniać linki prowadzące do naszej witryny, ale także na to by społeczność sama je udostępniała i przez to zwiększała na niej ruch. Jednak nie wpływają one bezpośrednio na pozycję w Google, a jedynie popularność wśród użytkowników.
Warto od czasu do czasu analizować strony swojej bezpośredniej konkurencji i sprawdzać skąd prowadzą do nich linki. Dlaczego zewnętrzne serwisy promują właśnie ich witryny lub blogi? Pozwala to w łatwy sposób odnaleźć potencjalne miejsca dopasowane pod kątem tematyki, w których będzie można umieścić odsyłacz.
Komentuj, udzielaj się w sieci i jednocześnie umieszczaj w treści link do swojej strony internetowej. Często takie odnośniki mają atrybut nofollow, jednak są równie ważne. User Generated Content to treść, która została wygenerowana przez użytkownika. Możesz w ten sposób pozyskiwać backlinki.
Zabiegi SEO zaczyna się zazwyczaj usprawniając content i strategię skupioną wokół konkretnej witryny internetowej. Jest to świetny początek, ale absolutnie nie należy na nim poprzestawać. Jeżeli chcesz zadbać o to, by pozycjonowanie Twojej strony było dopięte na ostatni guzik, musisz zająć się też tym co wykracza poza nią samą. Zabiegi tego typu nazywa się off-site SEO.
Jak sama nazwa wskazuje, off-site SEO dotyczy wszystkich technik pozycjonowania, które wdraża się poza ramami właściwej witryny. Możemy zaliczyć do tej kategorii choćby budowanie marki w social mediach, ale także – co istotne w kontekście tego artykułu – budowanie bazy backlinków. Ta ostatnia czynność ma największe przełożenie na to, jak algorytmy Google będą postrzegać naszą stronę, dlatego nie można jej zaniedbać.
Boty, według których Google ocenia witryny, działają na wielu płaszczyznach. Jeżeli strona, która posiada już według nich dobrą ocenę, polecać będzie Twoją stronę (poprzez linkowanie do niej), to algorytmy będą również postrzegać ją pozytywnie. Chodzi tu o budowanie zaufania do witryny. Im więcej wysoko ocenianych źródeł odsyła użytkowników do innej strony, tym bardziej ta strona zyskiwać będzie w rankingu. Działa to oczywiście również w drugą stronę, nikt nie chciałby być polecany przez kogoś, kto cieszy się kiepską sławą. Dlatego właśnie przeprowadzone z rozwagą off-site SEO jest kluczowe do tego by pozycja Twojej strony pięła się w górę w wynikach wyszukiwań.
Fajne i przydatne informacje, gdy ktoś robi seo sam dla siebie lub szuka kogoś do zlecenia takiej usługi. Warto wiedzieć coś w temacie, bo człowiek nie da się naciągnąć na zbędne działania, które mogą nie być w ogóle skuteczne. Pozdrawiam z Wrocławia
Backlinki do podstawa tylko muszą być dobrej jakości