A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Backlink

Co to jest backlink (link zwrotny)?

Backlinki to odnośniki umieszczane na stronie internetowej, prowadzące do zewnętrznej witryny. Użytkownik klikający w takie hiperłącze przenosi się więc na inną domenę. Czy backlinki pełnią inne funkcje, poza nawigacją internautów? Jeżeli tak, to jaką konkretnie?

Backlink

Źródło: https://img.freepik.com/free-psd/3d-rendering-social-media-marketing-icon_23-2151185449.jpg?t=st=1718427396~exp=1718430996~hmac=694d3437d48eb2a8e69d918feadf794b04c82c11a5687b4d4e9c58c6c05585d0&w=1380

Czym są linki zwrotne?

Co to jest backlink? Określenie to można rozumieć, jako „link zwrotny”. Takie odnośniki znajdują się na stronach internetowych i kierują do innych, czyli zewnętrznych domen. Wykorzystywanie hiperłączy w ten sposób pozwala wygodnie poruszać się użytkownikom po sieci. Stosowanie backlinków jest szczególnie powszechne podczas podawania źródeł przedstawionych informacji, co spotyka się między innymi na blogach.

Zastanawiasz się co to jest backlink w kontekście definicji tego słowa? Takie określenie stosuje się często od momentu, gdy rozwinęła się branża SEO (pozycjonowanie stron). Jeszcze kilkadziesiąt lat temu taki odnośnik był po prostu linkiem. Teraz celowo pozyskane hiperłącza bardzo często nazywa się celowo backlinkami, czyli linkami zwrotnymi, które kierują nie tylko adres URL, ale także moc domeny, aby wspomóc SEO.

Jak działają linki zwrotne? 

Linki zwrotne odgrywają istotną rolę w SEO, wpływając na ranking stron w wyszukiwarkach. Umieszczenie linku zwrotnego na wiarygodnym, autorytatywnym portalu może znacząco podnieść autorytet domeny i widoczność Twojej strony. Jakość odnośników, które generujesz, ma bezpośredni wpływ na wiarygodność strony, a linki nofollow mogą pomóc w naturalnym budowaniu profilu. Katalogi i portale społecznościowe to miejsca, gdzie warto generować linki zwrotne, aby zwiększyć indeksowanie i autorytet strony. Linki zwrotne są kluczowe dla zwiększenia widoczności, poprawiając ranking serwisu w wynikach wyszukiwania.

Zobacz:  Snippet

Co to jest hiperłącze?

Co to jest hiperłącze? To synonim słowa link. Oznacza więc odnośnik, kierujący do strony internetowej. Hiperłącze może być wewnętrzne (kierować do adresu tej samej domeny) lub zewnętrzne (kierować do innej domeny). Słowo „link” pochodzi z języka angielskiego, choć wykorzystujemy je często w codziennych rozmowach. Natomiast określenie hiperłącze jest polskim odpowiednikiem tego sformułowania.

Zobacz: Keyword Density

Jak pozyskiwać mocne linki zwrotne?

Wyjaśniono już, co to jest backlink. Pozyskiwanie takich odnośników odbywa się na wiele sposobów. Proces ten przynosi korzyści na dwóch przestrzeniach – to SEO oraz marketing. Aby pozyskać backlink, najpierw należy znaleźć stronę internetową, na której możliwe jest umieszczenie takiego odnośnika. Stosunkowo najprostszym rozwiązaniem jest komentowanie artykułów oraz udzielanie się na forach internetowych. Jeżeli hiperłącza nie zostaną usunięte przez administrację, pozostaną widoczne dla użytkowników. Dobrym sposobem jest również tworzenie artykułów gościnnych, w których umieszczone będą linki. W kontekście marketingowym backlinki pozwalają budować rozpoznawalność. Jeżeli odnośnik pojawi się na ruchliwej stronie, bardzo możliwe, że wzrośnie ruch referral.

Backlink

Zdj 1. Ahrefs DR Checker – narzędzie do analizy wartości domeny na podstawie linków wychodzących i przychodzących. 

Źródło: www.ahrefs.com/website-authority-checker/

Backlinki a SEO

Przed aktualizacją algorytmu Pingwin, backlinki były niezwykle ważną częścią pozycjonowania stron internetowych (SEO). Odnośniki umieszczane na stronach były traktowane przez wyszukiwarkę Google jako pewnego rodzaju „rekomendacja”. Im więcej hiperłączy kierowało do serwisu, tym ten był bardziej widoczny. Algorytm Pingwin zmienił jednak oblicze linkowania. Choć aktualnie backlinki ciągle są istotne dla SEO, poza nimi ważny jest również content publikowany w witrynie oraz jej optymalizacja. Co więcej, pozyskiwane odnośniki muszą być „naturalne”, co oznacza, że powinny pojawiać się na stronach powiązanych z tematyką linkowanej domeny. Na dodatek nagły przyrost zewnętrznych linków może być odebrany przez algorytm jako niewłaściwe i podejrzane zachowanie, co doprowadzi do kary (obniżenie pozycji lub usunięcie strony z wyników wyszukiwania Google).

Zobacz:  Content Gap

Zobacz: Przekierowanie 301

Jak zdobyć mocne linki zwrotne?

Jeżeli chcesz sprawdzić, jakie odnośniki kierują do Twojej strony, skorzystaj ze specjalistycznego narzędzia. Doskonałym przykładem jest Ahrefs oraz MajesticSEO. Oba oprogramowania monitorują zewnętrzne hiperłącza prowadzące do stron dostępnych w sieci. Liczbę linków sprawdzisz w zakładce „Backlinks”. Możesz również odwiedzić zewnętrzne adresy URL, na których umieszczono odnośniki. Do naturalnych, a zarazem wartościowych sposobów na link building zalicza się umieszczanie odnośników w tematycznych i merytorycznych artykułach publikowanych w obrębie serwisów branżowych.

Backlink

Zdj 2. Lista linków przychodzących i wychodzących w Google Search Console.

Źródło: search.google.com/search-console

Co daje backlink?

Backlinki wspierają SEO oraz działania marketingowe marki. W przypadku publikacji artykułów lub innych tym podobnych wpisów odnośniki pozwalają określić, która strona jest źródłem danej informacji. Pamiętaj, że przeglądając narzędzia takie jak Ahrefs, duży wzrost w zakładce „Backlinks” wcale nie musi oznaczać, że witryna będzie lepiej widoczna w Google. Odnośniki muszą być przede wszystkim wartościowe i naturalne.

Jak odróżnić dobre linki przychodzące od backlinków niskiej jakości?

Aby odróżnić wartościowe linki przychodzące od backlinków niskiej jakości, zwróć uwagę na kilka czynników. Przede wszystkim, wysokiej jakości linki zwrotne pochodzą z witryn o wysokim autorytecie domeny, które publikują wartościowe treści i cieszą się dużą widocznością w wyszukiwarkach. Linki uzyskane z takich stron www będą miały pozytywny wpływ na pozycję witryny, zwiększając jej domain authority. Z kolei linki zwrotne w SEO, które prowadzą do Twojej strony z mniej wiarygodnych źródeł lub z katalogów o niskiej reputacji, mogą negatywnie wpłynąć na ranking strony. Warto również wspomnieć, iż linki nofollow, chociaż nie przekazują mocy SEO bezpośrednio, mogą wzmocnić profil linków, jeśli są umieszczone w kontekście wartościowych treści, m.in. artykuły sponsorowane czy publikacje w mediach społecznościowych.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!