Jak wykonywać przekierowania zgodnie ze sztuką SEO? Praktyczne wskazówki!
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Przekierowania wykonywane zgodnie ze sztuką SEO pomagają skutecznie zatrzymać odwiedzających danej witryny. Zastosowanie tej metody daje wyraźny sygnał robotom wyszukiwarek, że wybrana strona jest dostępna pod innym adresem.
Dzięki odpowiednim przekierowaniom (np. 301, 302) unikamy duplikacji treści, pozwalamy potencjalnym klientom odnaleźć się w strukturach www, a co najważniejsze – przynajmniej częściowo utrzymujemy pozycje fraz kluczowych w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page). Zatem, jak wykonywać przekierowania zgodnie ze sztuką SEO? Praktyczne wskazówki!
Przekierowanie polega na przeniesieniu potencjalnego klienta (użytkownika) z obecnej strony internetowej na nowy lub tymczasowy adres przy pomocy odpowiednich technik. Jest to często spotykana praktyka ze względu na 3 główne powody – zmiana linku (adresu URL) prowadzącego do witryny, wprowadzenie certyfikatu SSL lub konieczność ukrycia poszczególnych podstron.
Zmiana adresu URL to jeden z najczęstszych powodów wykorzystania metody przekierowania. W niektórych przypadkach konieczne jest przeniesienie witryny na inną domenę, połączenie kilku adresów URL (w jeden) lub wprowadzenie protokołu zabezpieczającego: HTTPS. W tym celu można wykorzystać przekierowanie 301 lub 302 (konkretna technika zależy od potrzeb właściciela strony).
Według badań, strona bez certyfikatów nie wzbudza w użytkownikach zaufania i powoduje, że o wiele częściej opuszczają oni takie witryny. Aby wszystko działało poprawnie należy przekierować adres www z wersji HTTP na HTTPS.
Podczas tworzenia stron internetowych często musimy ukryć lub usunąć poszczególne podstrony z różnych powodów. Bez zastosowania odpowiednich metod, użytkownicy, po wejściu w witrynę będą widzieli błąd 404. Można tego uniknąć, stosując wybrany rodzaj przekierowania (np. przekierowanie 301).
Przekierowania dzielą się na stałe (przekierowanie 301) i tymczasowe (przekierowanie 302). Oprócz nich, istnieją jeszcze 4 kody odpowiedzi HTTP wywołujące przekierowanie strony – przekierowanie 303/304/305/307. Ich nieprawidłowe ustawienie skutkuje bardzo często błędem 310, informującym o licznych przekierowaniach przypisanych do jednego adresu URL, uniemożliwiających wejście na docelową stronę www. Jakie są rodzaje przekierowań i błędów? – 7 przykładów
Najczęściej praktykowane przekierowanie. Odpowiada za permanentne przeniesienie adresu URL na inną podstronę. W konsekwencji roboty wyszukiwarek kierują użytkownika do witryny zawartej w przekierowaniu. Warto również wiedzieć, iż dotychczasowy adres po pewnym czasie może zostać całkowicie usunięty (zazwyczaj do kilkunastu lub kilkudziesięciu dni).
Przydatne rozwiązanie informujące roboty o tymczasowym przekierowaniu z pierwotnej witryny na odrębny adres URL. Można je poznać po komunikacie „Found”. Przekierowanie 302 komunikuje, że zawartość nieobecną na stronie docelowej można znaleźć w innym miejscu.
Metoda używana tylko i wyłącznie z formularzami przekazującymi informacje metodą HTTP POST. W odpowiedzi na kwestionariusz, zaczyna się przekierowanie pod wybrany adres (bez ponownego przekazania informacji metodą POST).
Informacja dla robotów, że konkretna zawartość nie uległa jakimkolwiek zmianom w porównaniu do danych posiadanych przez odwiedzającego. Przekierowanie 304 zapewnia przeglądarkę, że wszystkie informacje znajdujące się w jej pamięci są aktualne. W konsekwencji użytkownik nie musi pobierać treści ze źródła (może je wyświetlić bezpośrednio na stronie).
Użytkownik może uzyskać dostęp do wybranego zasobu po wykorzystaniu odpowiedniego serwera Proxy. W komunikacie zawarty jest adres, z którego przeglądarka powinna skorzystać.
Przekierowanie 307 gwarantuje, że metoda zapytania nie ulegnie zmianie (w przeciwieństwie do „Found” – przekierowania 302).
Błąd 310 występuje na skutek zbyt wielu przekierowań do jednej strony docelowej uniemożliwiającej użytkownikowi wejście na wskazany adres.
Prawidłowo wykonane przekierowania gwarantują komfortowe oraz intuicyjne przeglądanie udostępnionych treści. W celu utrzymania wysokich pozycji w SERP-ach należy zadbać o konfigurację kodów zgodną z najnowszymi wytycznymi SEO.
„Przekierowanie 301 w znacznym stopniu pomoże przenieść niemal całą moc linku na nowy URL. Algorytmy Google są jednak tak dobrze zabezpieczone, że SEO (nawet po perfekcyjnej migracji) nie będzie tak silne, jak przed nią. Posługując się procentami można szacować, że moc linku na nowej stronie jest o 10-20% mniejsza, niż miało to miejsce w poprzedniej witrynie.” – specjalista SEMCORE
Warto również pamiętać, że w przypadku przekierowania 302, moc nie jest przenoszona, a jedynie kierowana na zupełnie nowy adres. To bardzo korzystna opcja (np. podczas przebudowy zawartości strony). Ostateczną decyzję podejmuje jednak wyszukiwarka. W konsekwencji przekierowanie 302 może zostać zinterpretowane podobnie do przekierowania 301 (wyindeksowanie wyjściowego adresu URL).
W tym punkcie zostanie przedstawione 5 przykładów na praktyczne wykorzystanie przekierowań. Będą to zagadnienia dotyczące korzystania z wybranej wersji witryny, zastosowania protokołu SSL, zmiany domeny, produktów niedostępnych, a także migracji między CMS-ami. Zatem, kiedy należy przekierowywać adresy?
W zależności od tego, jak skonfigurowany jest serwer – treści na stronie mogą być dostępne pod adresem www.mojawitryna.pl, jak i mojawitryna.pl. Większość osób o tym nie wie, jednak obie wersje często generują kod 200, a co za tym idzie – wyszukiwarki interpretują je jako duplikacje.
Duplikacji można się wystrzec, ustawiając przekierowanie 301 prowadzące do konkretnego wariantu wybranej strony internetowej. W tym celu należy wykorzystać serwerowy plik .htaccess, aby zrobić w nim odpowiednie zmiany, np.:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.mojawitryna\.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://mojawitryna/$1 [L,R=301]
Powyższa opcja jest jedną z prostszych, którą można zastosować, w celu pozbycia się duplikacji. Tym sposobem wymuszamy korzystanie z wybranej wersji witryny.
Protokół SSL wzbudza zaufanie, przyciąga użytkowników do konkretnej strony, a co najważniejsze – poprawia wizerunek w ocenie wyszukiwarek.
Aby uniknąć duplikacji treści, warto wymusić na przeglądarkach korzystanie z wersji wyposażonej w protokół HTTPS, bez „www” (opcjonalnie). Należy do tego wykorzystać przekierowanie 301 oraz plik .htaccess. Powinno to wyglądać mniej więcej w ten sposób:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%2%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
Przed rozpoczęciem działań warto jednak zweryfikować dokumentację, która została udostępniona przez hosting. Pomoże to w znalezieniu idealnego rozwiązania. Stan przekierowań można również sprawdzić na stronie www.httpstatus.io
W przypadku zmiany domeny należy zadbać o przeniesienie struktury witryny 1:1. Co więcej – na każdej podstronie powinno być ustawione przekierowanie 301 z adresem URL odpowiadającym nowej, konkretnej zakładce.
W konsekwencji użytkownicy trafiający na stronę internetową przy pomocy starych linków, nadal będą mogli przeczytać interesujące ich treści. Odpowiednie powiązania są bardzo ważne, ponieważ w przeciwnym wypadku ruch na nowej witrynie będzie budowany od początku.
Źródło: https://jchost.pl/blog/przekierowanie-301/
Często zdarza się, że właściciel wycofuje poszczególne produkty ze swojego sklepu. Na skutek tych działań zostają puste lub niedostępne podstrony, które w przeszłości były zoptymalizowane pod kątem SEO. Jedynym sposobem na zachowanie przynajmniej części wartości tych linków jest wykonanie przekierowania 301 do podobnej kategorii lub produktu (w nowej wersji).
Migracja pomiędzy CMS-ami bardzo często skutkuje błędem 404. Jest to spowodowane tworzeniem przekierowań 301, niedokładnie odwzorowanych pomiędzy starą a nową witryną. W konsekwencji, gdy użytkownik kliknie w wyniki z SERP-ów, może mu wyskoczyć błąd 404. Podczas migracji, przekierowania 301 należy odwzorować 1:1 pomiędzy stronami.
Istnieją momenty, gdy ciężko zastosować przekierowanie adresu URL (np. ze względu na specyfikę konkretnego CMS). Doskonałym przykładem na to, że czasem nie warto używać przekierowań są produkty występujące w kilku kategoriach, do których prowadzą różne linki, np.:
https://mojawitryna.pl/kategoria/produkt
https://mojawitryna.pl/spersonalizowana–kategoria/produkt
https://mojawitryna.pl/producent/produkt
Właściciel nie zawsze zna wszystkie ścieżki produktowe, a poza tym jest to metoda, przy której można się łatwo pomylić (jeśli występuje kilka osobnych linków do jednego produktu). Alternatywą dla przekierowań jest określenie linku kanonicznego (rel=canonical). Pozwoli to na bezpieczne uniknięcie duplikacji treści, a przy okazji wpłynie pozytywnie na SEO.
Oprócz poprawnego wykonywania przekierowań należy również dopilnować ich zgodność z zasadami SEO. Warto pamiętać, że nie przeniosą one całej mocy linku ze względu na zaawansowane zabezpieczenia wyszukiwarek. Przekierowania zazwyczaj zapewniają 70-80% wartości pierwotnych pozycji w SERP-ach, jednak może się to różnić w zależności od konkretnej witryny.
Słowem podsumowania – przekierowania dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Nie należy ich umieszczać na siłę, bowiem warto czasem zastosować alternatywy w postaci linków kanonicznych. Należy jednak zdawać sobie z tego sprawę, że przekierowania 301 pozostają wciąż najlepszą (w niektórych przypadkach też żmudną) metodą na zmianę adresów URL, pozbycie się duplikacji pomiędzy wersjami witryn oraz migrację serwisów.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.