Optymalizacja strony. Jak tworzyć przekierowania?
4 min
4 min
Na skróty
Przekierowania to specjalne mechanizmy, które pozwalają na automatyczne przeniesienie użytkownika ze strony internetowej na inny docelowy lub też tymczasowy adres, pełnią one także istotną rolę w indeksowaniu witryny przez Googleboty. Optymalizacja strony to proces realizowania strategii SEO warto zwrócić na nie szczególną uwagę, ponieważ liczba przekierowań, to jak zostaną one utworzone, może wpłynąć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Na co w takim razie zwrócić uwagę? Które mechanizmy wykorzystać w danym przypadku?
Zanim przyjrzymy się tajnikom tworzenia przekierowań na stronie, rozpocznijmy od podstawowych informacji. Możemy wybierać spośród kilku głównych typów przekierowań, które wykorzystuje się w optymalizacjach, są to m.in.:
Z punktu widzenia SEO są one bardzo istotne, dlatego też tak popularne. To stałe przekierowanie strony z jednego adresu URL na inny (w innej lokalizacji czy na innym serwerze), eliminują strony osierocone (orphan pages), są ważnym sygnałem dla botów indeksujących, że od teraz należy skupić się na nowym adresie. Co ważne, przekierowania 301 pozwalają zachować w dużym stopniu moc pozycjonującą pierwotnej strony.
W tym przypadku mamy do czynienia z przekierowaniem tymczasowym, w wyszukiwarce wciąż wyświetlają się dwa adresy URL – zarówno stary, jak i nowy. Z tej opcji warto skorzystać, jeśli np. chcemy testować nowe rozwiązania, potrzebujemy promocyjnej wersji witryny, strona jest w przebudowie lub chwilo chcemy ograniczyć część oferty (np. w sklepie internetowym), należy jednak pamiętać, że przekierowania 302 nie pozwalają na przekazanie mocy rankingowej.
Przekierowania tymczasowe z komunikatem „See Other”, czyli „Zobacz Inne” wykorzystywane w formularzach z metodą HTTP POST. Należy je uwzględniać, jeśli przekierowanie ma pojawiać się w odpowiedzi na wysłany formularz.
Podobne do przekierowań 302, kierują na tymczasowy adres URL, dostępne w dwóch wariantach: zewnętrznej (do innej domeny) i wewnętrznej (w obrębie witryny). Są dobrym wyborem, jeśli zależy nam na krótkotrwałej zmianie lokalizacji, np. gdy wprowadzamy szybkie poprawki na stronie.
Znamy już najważniejsze rozwiązania, przyjrzymy się w takim razie temu, jak tworzyć przekierowania w trzech popularnych systemach – WordPress, Joomla i Prestashop.
Optymalizacja strony na WordPress daje dużo możliwości. Jeśli nie chcemy ingerować w kod strony, mamy niewielkie doświadczenie – bezpiecznym rozwiązaniem będzie skorzystanie z wtyczki Redirect (wystarczy ją zainstalować, nie wymaga konfiguracji, pozwala ustawić przekierowania 301 z poziomu panelu administracyjnego), która ma jednak ograniczoną funkcjonalność. Inna opcja? Na przykład bezpośrednie zmiany w pliku .htaccess, który zawiera konfiguracje adresu strony, wymagają one jednak dodania konkretnych poleceń, a więc bez specjalistycznej wiedzy, lepiej nie ryzykować. Warto także sprawdzić, czy dostawca hostingu nie oferuje przypadkiem opcji dodawania przekierowań z poziomu panelu admina.
W przypadku Joomla warto zwrócić uwagę na specjalne rozwiązanie, czyli dedykowany komponent zaplecza administracyjnego – Przekierowania (Komponenty > Przekierowania). Należy go aktywować (opcja „Korzystaj z mod_rewrite” w konfiguracji globalnej witryny), a następnie przejść do prostych ustawień (dodać stary źródłowy adres URL oraz następnie nowy docelowy adres URL, ewentualną notatkę administracyjną). Komponent pozwala na monitorowanie wszystkich przekierowań, widocznych zbiorczo w tabeli, daje możliwości wyszukiwania, filtrowania oraz sortowania wyników, przeglądania i zmieniania uprawnień poszczególnych użytkowników etc.
To popularne oprogramowanie do prowadzenia sklepy internetowego daje możliwość tworzenia przekierowań poprzez instalację konkretnych płatnych modułów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Do wyboru m.in. moduł „Przekierowanie 301, 302, 303 adresów URL i 404 – SEO”, który pozwala tworzyć nieograniczoną ilość przekierowań czy wysoko oceniany moduł „SEO Pro All-In-One. URL cleaner, redirects, sitemaps…” z rozbudowaną ilością funkcji.
Tworząc przekierowania na stronie, należy za każdym razem testować ich skuteczność i ograniczać ilość błędów 404 – co to takiego? Błąd 404 pojawia się w sytuacji, w której użytkownik co prawda połączył się z serwerem, ale ten nie może odnaleźć danego pliku lub też nie jest on poprawnie skonfigurowany. Będziemy mieć z nim do czynienia, jeśli np. usunęliśmy daną stronę i nie została ona odpowiednio przekierowana na nowy, działający adres URL. Aby upewnić się, jak wygląda to w przypadku konkretnej witryny, warto np. wykorzystać narzędzie Google Search Console, które pozwala na przeprowadzenie stosownej analizy. Dlaczego błędy 404 uznajemy za niepożądane? Choćby dlatego, że wpływa na bardzo ważny współczynnik odrzuceń – użytkownicy, którzy będą regularnie natrafiać na komunikat z błędem, opuszczą witrynę, co finalnie wpłynie na znaczące obniżenie ruchu na stronie.
Odpowiednia struktura witryny, błędy na stronie, poprawne adresy URL – takie kwestie w znaczący sposób wpływają na skuteczność pozycjonowania, dlatego umiejętne tworzenie przekierowań na stronie powinno stanowić jeden z ważnych elementów strategii pozycjonowania. Należy jednak pamiętać o umiarze – brak przekierowań jest poważnym problemem, ale ich nadmiar również może osłabić witrynę. Poprawność i optymalność wdrażania mają znaczenie w rozwijaniu User Experience. Im płynniej, wygodniej i łatwiej dany użytkownik będzie przeglądał stronę internetową, tym więcej czasu na niej spędzi i chętniej do niej powróci. Przekierowania wpływają nie tylko na ruch w witrynie, ale i konwersję. Weźmy pod uwagę sklepy internetowe – za każdym razem, gdy potencjalny klient natrafi na błąd 404, maleją szansę na to, że zdecyduje się na dalsze przeglądanie asortymentu i finalną transakcję. Warto regularnie monitorować działanie strony i sprawdzać, czy wszystkie przekierowania funkcjonują bez zarzutu, wtedy zwiększamy swoje szanse na szybkie wykrycie ewentualnych błędów i naprawienie ich, zanim odbije się to negatywnie na działaniu i skuteczności witryny.