Dobra książka, interesujący film, serial, od którego nie możemy się oderwać – większość z nas od razu ma ochotę dzielić się nimi z gronem przyjaciół, rekomendować swoje prywatne odkrycia, z których niejedna osoba chętnie później korzysta. Ten mechanizm, jak wiele innych, został wykorzystany w świecie marketingu, niemniej z pewną zachętą dla tych rekomendujących. Wabikiem są oczywiście korzyści finansowe.
Afiliacja – co to takiego?
Na pytanie czym jest afiliacja najkrócej można odpowiedzieć, że jest to model zarabiania oparty na polecaniu. Można określić ją jako rodzaj popularnej i skutecznej formy współpracy, zwanej konkretnie programem afiliacyjnym lub programem partnerskim, pozwalający na osiągnięcie wymiernych korzyści dla każdej ze stron, która w niej uczestniczy. Wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów lub usług reklamodawcy, które poleca w swoim serwisie, a reklamodawca w oczywisty sposób zyskuje poprzez sprzedaż. To, co afiliacja generuje, jest więc sytuacją typu win-win.
Podział ról w sieci afiliacyjnej
Kooperacja w sieci afiliacyjnej dotyczy trzech lub czterech stron. Rolę wydawcy może spełniać właściciel bloga, strony internetowej, bazy mailingowej (wysyłający newslettery czy promujący artykuły), facebookowego fanpage’u, konta na Instagramie lub profilu na YouTubie. Im dana osoba ma większe zasięgi, widoczność w sieci, umiejętności perswazyjne i sprzedażowe, tym lepiej. Idealnym rozwiązaniem jest też powiązanie tematyczne publikowanych treści z tym, co oferuje reklamodawca. Tę kolejną rolę – reklamodawcy właśnie – spełniają zazwyczaj firmy z branży e-commerce, które chcą zwiększyć sprzedaż, przyciągnąć nowych klientów i zainteresować swoją marką szersze grono odbiorców. Nierzadko w sieci afiliacyjnej pojawia się kolejny partner, czyli organizator programu partnerskiego. Są to zewnętrzne firmy, które specjalizują się w budowaniu i organizowaniu programu, korzystają ze swojego doświadczenia np. w zakresie kwestii technicznych czy prawnych.
Jak to działa?
Czym jest afiliacja w ujęciu praktycznym? System działania nie należy do skomplikowanych. Wydawca umieszcza na swojej stronie czy też na swoim profilu materiały promocyjne reklamodawcy (banery, widżety, linki partnerskie i inne) oraz skupia się na zainteresowaniu i przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów (np. atrakcyjnym contentem, grafiką, oryginalnym materiałem video, etc.). Reklamodawca musi zdecydować, jaką akcję zechce promować. Niekoniecznie musi być to zakup konkretnego towaru czy usługi, ale również np. wypełnienie formularza lub ankiety, pozostawienie danych kontaktowych. Klient trafia na stronę/profil wydawcy, przenosi się do witryny reklamodawcy, a następnie wykonuje pożądane działanie. W efekcie wydawca otrzymuje prowizyjne wynagrodzenie.
Afiliacja – czym jest CPS, CPL, CPC?
W ten sposób przechodzimy do kolejnego ważnego wątku, czyli kwestii rozliczenia. Można korzystać z afiliacji na dwa sposoby – poprzez dołączenie bezpośrednio do programu konkretnej firmy (często dostępnego na jej stronie internetowej) lub uczestnictwo w wybranej sieci afiliacyjnej (skupiającej liczne programy różnorodnych firm). Istnieje kilka modeli prowizyjnych wynagrodzeń, które są zależne od konkretnych działań, jakie ma podjąć klient, a więc np.:
CPS (czyli Cost Per Sale) – prowizja za sprzedaż produktu lub usługi, jest to najpopularniejsze rozwiązanie;
CPL (czyli Cost Per Lead) – prowizja za wykonanie określonej akcji (ustalonej w warunkach programu), może to być np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza lub rejestracja w serwisie (najlepszy wybór, gdy np. chcemy stworzyć firmową bazę mailingową);
CPC (czyli Cost Per Click) – prowizja za kliknięcie, wydawca otrzymuje wynagrodzenie za każde przeniesienie użytkownika do serwisu reklamodawcy poprzez kliknięcie w baner czy link. Jak łatwo zauważyć, wybór ryzykowny, jeśli chodzi o reklamodawcą.
Rzadziej korzysta się z rozliczeń typu CPA (czyli Cost Per Action) – model porównywalny z CPL, ale bardziej rozbudowany, CPO (czyli Cost Per Order) – prowizja za zamówienie lub CPV (czyli Cost Per View) – prowizja za obejrzenie reklamy np. w formie video. Istnieje także możliwość uwzględnienia tzw. modeli hybrydowych, czyli łączących bonusy z różnych, mieszanych działań klientów.
Czy warto?
To, co afiliacja oferuje wydawcom jest co najmniej kuszące. Zyskują nie tylko możliwość wykorzystania potencjału swoich serwisów, ale również ich dalszego rozwijania. Jasno określone warunki pozwalają mieć wpływ na naturalny wygląd reklamy, jej powiązanie z tematyką bloga, vloga czy fanpage’u, a same zarobki bywają bardzo atrakcyjne. Oczywiście są i minusy – np. prowizje wypłacane są często od odkreślonych progów, a czas trwania poszczególnych kampanii bywa nieokreślony. Z kolei reklamodawcy w programie afiliacyjnym korzystają z efektywności, ponieważ mają szansę płacić za faktyczne, udowodnione działanie klientów, co pozwala także na ograniczenie czasu poświęcanego na inne działania marketingowe i jest relatywnie niedrogą formą promowania. W szerszej perspektywie afiliacja wpływa na wzrost sprzedaży i rozpoznawalności marki bez stosowania nachalnej reklamy.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.