A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Afiliacja

Co to jest afiliacja?

Afiliacja – co to takiego?

Na pytanie czym jest afiliacja najkrócej można odpowiedzieć, że jest to model zarabiania oparty na polecaniu. Można określić ją jako rodzaj popularnej i skutecznej formy współpracy, zwanej konkretnie programem afiliacyjnym lub programem partnerskim, pozwalający na osiągnięcie wymiernych korzyści dla każdej ze stron, która w niej uczestniczy. Wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży produktów lub usług reklamodawcy, które poleca w swoim serwisie, a reklamodawca w oczywisty sposób zyskuje poprzez sprzedaż. To, co afiliacja generuje, jest więc sytuacją typu win-win.

Podział ról w sieci afiliacyjnej

Kooperacja w sieci afiliacyjnej dotyczy trzech lub czterech stron. Rolę wydawcy może spełniać właściciel bloga, strony internetowej, bazy mailingowej (wysyłający newslettery czy promujący artykuły), facebookowego fanpage’u, konta na Instagramie lub profilu na YouTubie. Im dana osoba ma większe zasięgi, widoczność w sieci, umiejętności perswazyjne i sprzedażowe, tym lepiej. Idealnym rozwiązaniem jest też powiązanie tematyczne publikowanych treści z tym, co oferuje reklamodawca. Tę kolejną rolę – reklamodawcy właśnie – spełniają zazwyczaj firmy z branży e-commerce, które chcą zwiększyć sprzedaż, przyciągnąć nowych klientów i zainteresować swoją marką szersze grono odbiorców. Nierzadko w sieci afiliacyjnej pojawia się kolejny partner, czyli organizator programu partnerskiego. Są to zewnętrzne firmy, które specjalizują się w budowaniu i organizowaniu programu, korzystają ze swojego doświadczenia np. w zakresie kwestii technicznych czy prawnych. 

Zobacz:  CPM

Co to afiliacja?

Jak działa afiliacja?

Czym jest afiliacja w ujęciu praktycznym? System działania nie należy do skomplikowanych. Wydawca umieszcza na swojej stronie czy też na swoim profilu materiały promocyjne reklamodawcy (banery, widżety, linki partnerskie i inne) oraz skupia się na zainteresowaniu i przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów (np. atrakcyjnym contentem, grafiką, oryginalnym materiałem video, etc.). Reklamodawca musi zdecydować, jaką akcję zechce promować. Niekoniecznie musi być to zakup konkretnego towaru czy usługi, ale również np. wypełnienie formularza lub ankiety, pozostawienie danych kontaktowych. Klient trafia na stronę/profil wydawcy, przenosi się do witryny reklamodawcy, a następnie wykonuje pożądane działanie. W efekcie wydawca otrzymuje prowizyjne wynagrodzenie. 

Afiliacja – czym jest CPS, CPL, CPC?

W ten sposób przechodzimy do kolejnego ważnego wątku, czyli kwestii rozliczenia.  Można korzystać z afiliacji na dwa sposoby – poprzez dołączenie bezpośrednio do programu konkretnej firmy (często dostępnego na jej stronie internetowej) lub uczestnictwo w wybranej sieci afiliacyjnej (skupiającej liczne programy różnorodnych firm). Istnieje kilka modeli prowizyjnych wynagrodzeń, które są zależne od konkretnych działań, jakie ma podjąć klient, a więc np.: 

  • CPS (czyli Cost Per Sale) – prowizja za sprzedaż produktu lub usługi, jest to najpopularniejsze rozwiązanie;
  • CPL (czyli Cost Per Lead) – prowizja za wykonanie określonej akcji (ustalonej w warunkach programu), może to być np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza lub rejestracja w serwisie (najlepszy wybór, gdy np. chcemy stworzyć firmową bazę mailingową);
  • CPC (czyli Cost Per Click) – prowizja za kliknięcie, wydawca otrzymuje wynagrodzenie za każde przeniesienie użytkownika do serwisu reklamodawcy poprzez kliknięcie w baner czy link. Jak łatwo zauważyć, wybór ryzykowny, jeśli chodzi o reklamodawcą. 
Zobacz:  Influencer marketing

Rzadziej korzysta się z rozliczeń typu CPA (czyli Cost Per Action) – model porównywalny z CPL, ale bardziej rozbudowany, CPO (czyli Cost Per Order) – prowizja za zamówienie lub CPV (czyli Cost Per View) – prowizja za obejrzenie reklamy np. w formie video. Istnieje także możliwość uwzględnienia tzw. modeli hybrydowych, czyli łączących bonusy z różnych, mieszanych działań klientów. 

Co to afiliacja?

Afiliacja – czy warto? 

To, co afiliacja oferuje wydawcom jest co najmniej kuszące. Zyskują nie tylko możliwość wykorzystania potencjału swoich serwisów, ale również ich dalszego rozwijania. Jasno określone warunki pozwalają mieć wpływ na naturalny wygląd reklamy, jej powiązanie z tematyką bloga, vloga czy fanpage’u, a same zarobki bywają bardzo atrakcyjne. Oczywiście są i minusy – np. prowizje wypłacane są często od odkreślonych progów, a czas trwania poszczególnych kampanii bywa nieokreślony. Z kolei reklamodawcy w programie afiliacyjnym korzystają z efektywności, ponieważ mają szansę płacić za faktyczne, udowodnione działanie klientów, co pozwala także na ograniczenie czasu poświęcanego na inne działania marketingowe i jest relatywnie niedrogą formą promowania. W szerszej perspektywie afiliacja wpływa na wzrost sprzedaży i rozpoznawalności marki bez stosowania nachalnej reklamy. 

Afiliacja jako sposób na zarobek

Afiliacja to sposób, w jaki Ty (afiliant) zarabiasz prowizję za polecanie produktów lub usług. Aby to uprościć, przedstawiamy 5 kroków, które pozwolą zrozumieć, jak rozpocząć zarabianie w ten sposób:

  1. Znajdujesz produkt, który chcesz promować;
  2. Wyszukaj program partnerski;
  3. Zapisz się do programu partnerskiego;
  4. Otrzymujesz specjalny link, który pozwala generować zyski ze sprzedaży;
  5. Jeśli ktoś kupi produkt/usługę z wygenerowanego linku, otrzymasz wynagrodzenie.
Zobacz:  User Generated Content

afiliacja

Jak skutecznie zarabiać na afiliacji

Aby afiliacja była skuteczna, należy znaleźć odpowiedni produkt/usługę oraz niszę, po której będziesz się poruszać. To pierwszy i praktycznie najważniejszy krok. Niewłaściwa nisza utrudni sprzedaż, a odpowiednia ją znacznie ułatwi. Musisz także zastanowić się nad tym, jakie medium do komunikacji z odbiorcami wybierzesz. Popularne sposoby na udostępnianie linków afiliacyjnych to:

  • komentowanie na forach i w mediach społecznościowych;
  • tworzenie materiałów wideo (np. YouTube);
  •  stworzenie i rozwój bloga;
  • współprace z zewnętrznymi portalami (publikacja materiałów partnerskich, itd.).

Jeżeli nie wiesz, jaka nisza będzie odpowiednia, możesz kierować się trendami panującymi na rynku. W tym celu możesz wykorzystać takie narzędzie jak Google Trends. W przypadku inwestycji we własny blog, na którym publikowane będą artykuły, warto zadbać o jego pozycjonowanie (SEO). Wówczas publikacje staną się lepiej widoczne w sieci. Możesz wybrać także inne sposoby na marketing, aby docierać do odbiorców, którzy będą zainteresowani zakupem produktu/usługi. Do wspierania afiliacji możesz wykorzystywać także reklamy Google Ads. Pamiętaj jednak, że są one płatne. Rozważ różne strategie, aby ostatecznie przychody z afiliacji były dla Ciebie wystarczające i satysfakcjonujące.

Jak prowadzić marketing afiliacyjny bez strony internetowej?

Jeśli nie masz strony internetowej, prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać z płatnych reklam, aby skierować docelowy ruch bezpośrednio na stronę sprzedawcy. Możesz skorzystać z Google Ads lub innych platform, takich jak Facebook Ads. Dobrym rozwiązaniem będzie także publikowanie komentarzy we wpisach blogowych lub social mediach. Aby prowadzić afiliację za darmo, musisz umieszczać treści na innych platformach, takich jak Facebook czy YouTube, a następnie dodawać wezwania do działania i linki, dzięki którym odbiorcy będą mogli kliknąć na strony z produktami.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!